به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۹۶

یک روزنامه آمریکایی، واس‌ای تودی، مدعی شد:

 مرگ و قتل مشکوک ۳۸ منتقد برجسته پوتین در دو سال گذشته
ادای احترام به بوریس نمتسوف (مسکو)

به گزارش خبرنگار «پارسینه»، روزنامه یواس‌ای تودی در گزارشی اختصاصی مدعی شد که از ابتدای سال ۲۰۱۴ تا کنون، ۳۸ چهره شناخته شده روس جان خود را در قتل های حل نشده یا مرگ های مشکوک از دست داده اند.


تیراندازی به یک نماینده سابق پارلمان روسیه در کیف، پایتخت اوکراین؛ مرگ سفیر باسابقه روسیه در سازمان ملل متحد هنگام کار؛ کشته شدن یک کماندوی مورد حمایت مسکو در انفجار یک آسانسور در استان جدایی طلب دونتسک اوکراین؛ و مرگ یک مدیر رسانه ای روس در اتاق هتلی در واشنگتن دی.سی از جمله این موارد هستند.


در این فهرست، ۱۰ چهره شناخته شده منتقد ولادیمیر پوتین، هفت دیپلمات، شش نفر از افراد نزدیک به کرملین که اغلب به خاطر فساد کنار گذاشته شده بودند، و ۱۳ نظامی یا رهبر سیاسی حاضر در درگیری های شرق اوکراین، از جمله فرماندهان گروه های جدایی طلب مورد حمایت روسیه، حضور دارند. دو نفر هم احتمالا با پرونده منتسب به روابط اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ با کرملین، رابطه داشته اند.


۱۲ نفر از این افراد با گلوله، چاقو، یا ضربه و شش نفر در پی انفجار کشته شده اند. علت مرگ ۱۰ نفر عوامل طبیعی گزارش شده، یک نفر به خاطر جراحت های مرموز در سرش، و یک نفر هم گفته شد که بر اثر سُر خوردن و ضربه به سرش در یک حمام عمومی جان خود را از دست دادند. حلق آویز شدن در سلول زندان و نوشیدن قهوه هم باعث مرگ دو نفر دیگر شده و علت مرگ شش نفر از این افراد همچنان ناشناخته است.


این گزارش که با همکاری سارا هارست، روزنامه نگار بریتانیایی که در روسیه تحقیق می کرده انجام شده است، عنوان می کند که حملات منتسب به پوتین گسترده تر و کشنده تر از قبل شده است. همچنین، این گزارش باعث بروز نگرانی های تازه ای درباره ارتباط پوتین و دستیارانش با اعضای کمپین ترامپ شده است.


ولادیمیر کارا مورزا که پیش از شلیک به بوریس نِمتسوف، معاون سابق نخست وزیر و رقیب پوتین، با او کار کرده بود می گوید:
«ما شاهد بوده ایم که رهبران و فعالان سیاسی مخالف، افشاگرها، پرچمداران مبارزه با فساد و روزنامه نگاران مستقل جان خودشان را به شیوه های مختلف از دست داده اند. گاهی خودکشی های مشکوک، سقوط هواپیما، بیماری های واقعا نادر و وحشتناک باعث شده اند. در بسیاری از موارد دیگر هم قتل های مشخص صورت گرفته است».


او می گوید گاهی خطر از بیخ گوش قربانی رد می شود و مدعی است تا کنون دوبار در مسکو برای مسموم کردن خودش تلاش شده است و هفته ها در دستگاه های احیا در کما به سر برده است.