به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۹۷

وزیر دفاع اسرائیل به بشار اسد:

قاسم سلیمانی را از سوریه اخراج کن
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در یک کنفرانس در شهر هرتزلیا اسرائیل

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه یازدهم مه، با حضور در بلندی‌های جلولان، از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خواست تا نیروهای ایرانی، سپاه قدس و قاسم سلیمانی را از کشورش اخراج کند.
لیبرمن خطاب به مقامات سوریه گفت: "آنها (ایرانی‌ها) به شما خدمت نمی‌کنند، آنها جز آسیب رساندن، کاری برای شما نمی‌کنند، و حضور آنان جز ویرانی و مشکلات برای شما چیز دیگری ندارد."
وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به حملات روز پنج‌شنبه این کشور علیه مواضع ایران در سوریه گفت: "من فکر نمی‌کنم که این مسئله کاملا تمام شده باشد. ما به دقت وضعیت را زیر نظر داریم و به شیوه مسئولانه وقایع را دنبال می‌کنیم."
همزمان در ایران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، آنچه را "حمله و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه" خواند، به شدت محکوم کرد.
او مدعی شد: "حملات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه که به بهانه های خودساخته و بی پایه و اساس صورت گرفته است."
در حالی که اسرائیل اعلام کرده که حمله علیه مواضع ایران در سوریه در واکنش به حمله ایران به بلندی‌های جولان بوده، اما ایران مدعی است که نیروهای سوریه پس از حمله اسرائیل موشک‌هایی را به سمت اسرائیل پرتاب کردند.
خبرگزاری فرانسه از بیروت گزارش داده که یک روز پس از تنش شدید میان اسرائیل و ایران در سوریه که بیم آن می‌رفت به دیگر کشورهای منطقه به ویژه لبنان کشیده شود، مرز میان لبنان و اسرائیل همچنان "آرام" است.
این احتمال وجود داشت که در واکنش به حملات اسرائیل علیه نیروهای ایرانی در سوریه، حزب‌الله لبنان که وابسته به جمهوری اسلامی ایران است، علیه اسرائیل اقدام نظامی کند.
روز پنج شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران از "خط قرمز" عبور کرده، اما حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مدعی شد که ایران به دنبال کاهش تنش در منطقه است.
رادیو بین المللی فرانسه