به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۱۷، ۱۳۹۷

بازداشت معترضان در آستانه مراسم سوگند ولادیمیر پوتین

صدای مخالف ممنوع 
دو روز مانده به مراسم سوگند ولادیمیر پوتین برای آغاز چهارمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش در روسیه، مخالفان و منتقدان او به خیابان‌های روسیه آمدند تا علیه آنچه آنها حکومت مستبدانه و تزارگونه پوتین می‌دانند، اعتراض کنند.
پوتین با پیروزی بزرگ خود در انتخابات ماه مارس روسیه، برای شش سال دیگر یعنی تا سال 2024، بر بزرگ‌ترین کشور جهان حکومت می‌کند و بعد از استالین که برای 30 سال رهبری شوروی را بر عهده داشت، به دیرپاترین رهبر روسیه بدل شده است.
الکساندر ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه، پیش از روز تحلیف پوتین، خطاب به مخالفان گفت: «اگر فکر می‌کنید او تزار ما نیست، به خیابان‌های شهرتان بیایید». ناوالنی در ادامه فراخوان تجمع گفت: «ما مقامات را که ملغمه‌ای از کلاهبرداران و دزدان‌اند، مجبور می‌کنیم میلیون‌ها شهروندی را که به پوتین رأی نداده‌اند، به حساب آورند». ناوالنی که بر اساس گزارش‌ها پیش‌تر به دلیل سازماندهی چنین اعتراض‌هایی بازداشت شده و به زندان افتاده بود، از مردم بیش از 90 شهر روسیه از‌جمله مسکو و سن‌پترزبورگ خواست در تجمع‌های اعتراضی روز شنبه شرکت کنند. فعالان مخالف روسیه روز گذشته و هم‌زمان با اعتراضات سراسری، تصاویر صدها معترضی را که در تجمع شهرهای مختلف شرکت کرده بودند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا نیم‌روز شنبه به وقت محلی، تجمعاتی در مناطق شرق دور روسیه و منطقه سیبری برگزار شد و تا آن زمان، صدها نفر از معترضان از سوی پلیس بازداشت شدند. روز شنبه و به دنبال آغاز تجمعات اعتراضی از سیبری، بخش روسیه رادیو اروپای آزاد گزارش کرد که دست‌کم ۱۵۰ نفر در این منطقه در‌پی درگیری پلیس با معترضان بازداشت شده‌اند. یکی از فعالان روس در تجمع شهر خاباروسک خطاب به جمعیت حاضر در تظاهرات گفت: «پوتین 18 سال بر تخت پادشاهی بوده است. ما در این 18 سال به بن‌بست رسیدیم. نمی‌خواهم با این قضیه کنار بیایم».پوتین 65ساله از سال 2000 یا به‌عنوان رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر در قدرت بوده است. پوتین که از حمایت تلویزیون دولتی روسیه و حزب حاکم برخوردار است و میزان محبوبیتش به حدود 80  درصد رسیده، از سوی هوادارانش به‌عنوان پدر ملت نام برده می‌شود؛ چراکه به گفته این حامیان، او غرور ملی را به روسیه بازگردانده و با مداخله در سوریه و اوکراین، نفوذ جهانی این کشور را افزایش داده است. ولادیمیر پوتین فعالیت‌های ناوالنی را محکوم کرده و می‌گوید او مهره واشنگتن است که در کشور آشوب ایجاد می‌کند. دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه و متحد نزدیک پوتین، نیز ناوالنی را شارلاتانی سیاسی خطاب کرده است. 

پوتین قرار است فردا (دوشنبه) در کرملین مراسم تحلیف خود را برگذار کند. او در انتخابات ماه مارس، 77 درصد آرا و بیش از 56 میلیون رأی را از آن خود کرد که نه‌تنها بزرگ‌ترین پیروزی‌ او در انتخابات بود، بلکه بیشترین رأی به هر رهبر روسی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این سو بود؛ امری که او و متحدانش می‌گویند به او اختیار تامی در حکمرانی می‌دهد. 

با‌این‌حال، ناظران اروپایی بر این باورند هیچ انتخاب واقعی دیگری پیش‌روی مردم روسیه نبوده و فشار بر صداهای مخالف نیز بی‌اندازه بوده است.
روزنامه شرق