به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۹۷

بازداشت ارس امیری،دانشجوی ساکن لندن، در تهران

براساس گزارش ها،ارس امیری،فعال فرهنگی و دانشجوی ۳۲ ساله کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگستون بریتانیا، روز ۲۳ اسفند ۹۶ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی است.
محسن عمرانی،پسر خاله خانم امیری،که ساکن آمریکاست، درمصاحبه با رادیو فردا اعلام کرد که وی برای ملاقات مادربزرگش به آمل سفر کرده بود و روزی که قصد بازگشت به بریتانیا را داشت، در تهران دستگیر شده است.

به گفته آقای عمرانی،خانم امیری عصر روز ۲۳ اسفند ۹۶ در تهران به همراه تعدادی از دوستانش سوار برماشین بوده که یک خودروی ماموران امنیتی،خودروی آن‌ها را متوقف کرده و وی را بازداشت می کنند.
وی گفت که ارس امیری دراین مدت با خانواده‌اش ملاقات و تماس تلفنی داشته اما دراین گفت و گو‌ها نکته‌ای درباره جزئیات بازداشت و بازجویی های احتمالی بیان نکرده است.
به گفته آقای عمرانی، به خانواده خانم امیری نیز دلیل بازداشت او اعلام نشده و تنها اتهام هایی که معمولا دراین موارد مطرح می شود،مانند اتهام «اقدام و تبانی علیه امنیت ملی» مطرح شده است.
براساس گزارش ها،ارس امیری،از ۱۰ سال پیش در لندن زندگی می کند و دانشجوی رشته فلسفه هنر در مقطع کارشناسی ارشد است.
وی همزمان در شورای فرهنگی بریتانیا کار می کرده ودر برگزاری نمایشگاه، فستیوال فیلم و فستیوال‌های فرهنگی،هنری بین ایران و بریتانیا همکاری داشته است.
«یادِ آينده: هنر پساانقلابی درایران»، «صبحانه در تهران: زنان در ایران معاصر» از جمله نمایشگاه هایی هستند که خانم امیری در برگزاری آن‌ها در بریتانیا همکاری کرده است.
آقای عمرانی در توئیتر خود نوشت که همه این اقدامات با هماهنگی وزارت ارشاد ایران بوده است.
پدر و مادر ارس امیری در آمل ساکن هستند و وی روز ۱۸ اسفند ۹۶ برای عیادت مادربزرگش که در آمل در بیمارستان بستری بوده به ایران سفر کرده بود.
درسال‌های گذشته نیز تعدادی از ایرانیان ساکن درخارج از کشور پس از بازگشت به ایران،بازداشت و زندانی شده اند.
در آخرین مورد عباس عدالت،شهروند ایرانی‌بریتانیایی و استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن که برای شرکت در یک کارگاه آموزشی به تهران سفر کرده بود حدود دو هفته پیش در منزل یکی از بستگانش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
غلامحسین محسنی اژه ای،سخنگوی قوه قضائیه ایران بازداشت اقای عدالت را تأیید کرده و بدون ارائه جزئیات، علت بازداشت او را «امنیتی» ذکر کرده است.
علاوه بر عباس عدالت، دست‌کم دو شهروند ایرانی‌بریتانیایی دیگر به نام‌های کمال فروغی و نازنین زاغری در ایران زندانی هستند.