به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۹۷

همه کاره یا هیچ کاره؟! ، عیسی سحرخیز

با توجه به حرف و حدیث های فراوانی که این روزها در خصوص حصر و رفع حصر رهبران جنبش اصلاحات از زبان شخصیت های حقیقی مطرح می شود یا در جامعه دهان به دهان می گردد، قطعا این تنها شخص رئیس جمهور است که می تواند ابهام زدایی کند و یک بار برای همیشه بگوید که در این ماجرا “همه کاره است یا هیچ کاره”! 
در حالی که شهربانو امانی اصرار دارد “روحانی اختیاری در زمینه رفع حصر ندارد.مردم همواره با هوشمندی عملکرد ما را زیر نظر دارند و می‌بینند همانطور که احمدی‌نژاد آزادانه می‌گردد برخی دلسوزان نظام هم در حصر هستند.”، عزت الله ضرغامی می گوید که “حصر را خیلی به رهبری وصل نکنید. همان‌طور که در سال ۸۹ با حضور آقای روحانی در جلسه شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسید، هر وقت این شورا با ریاست رئیس‌جمهور به نتیجه جدیدی برسد قاعدتا پیگیری می‌شود”.

هرچند که مشخص است که رئیس پیشین رسانه ی میلی که سال ها در دفتر آقای خامنه ای برو و بیا و دفتر و دستکی داشته ، در توجیه و تبلیغ عملکرد غلط هسته ی سخت قدرت به صراحت دروغ می گوید و تلاش می کند مسئولیت این ظلم ٨ ساله را از دوش مسبب اصلی آن بردارد و به گردن رئیس جمهور بگذارد، اما او یک نکته را درست می گوید.

نکته این ست که اگرچه حسن روحانی بارها اعلام کرده که شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای در خصوص حصر بانو زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی ندارد، اما نتوانسته است در عمل ثابت کند که به عنوان رئیس این شورا چه کارهای مثبتی زد این خصوص انجام داده یا تصمیم هایی برای رفع حصر این سه عزیز گرفته که با کارشکنی دیگران یا صدور فرمان فراقانونی خنثی شده است، یا نام این شخصیت های حقوقی و حقیقی چیست؟

حال که باز شایعه رفع حصر در جامعه به مناسبت نیمه ی شعبان بالا گرفته، در صورت عدم تحقق این خواسته ی ملی، در فردای این روز باید بیاید و به صراحت روند این رویداد ناعادلانه و نقش و جایگاه گذشته و حال خود را در ماجرای حصر خانگی این سه عزیز بیان کند.

درست است که همه می دانند و در جامعه هم دائم می گویند که سیاست اعمال حصر توسط شخص آقای خامنه ای تصمیم گیری و توسط بیت به مقام های امنیتی و قضائی ابلاغ شده و سپس اجرایی گردیده و در سال های اخیر هم با وجود طرح موضوع قدرت شورای عالی امنیت ملی در رفع حصر، توسط رهبری ادامه یاقته است، اما شفاف سازی مساله کمک بزرگی به همه،از جمله جایگاه، اختیار و اعتبار شخص رئیس جمهور خواهد کرد.

در حالی که افرادی چون ضرغامی که نان و نمک بیت آقای خامنه ای را خورده و نمی خواهند چون احمدی نژاد گاهی هم نمکدان را بشکنند، دایم نعل وأرونه می زنند تا مقصر اصلی برداشته نشدن حصر را به گردن رئیس جمهور، نه رهبری بیندازند، به نظر می رسد جایی برای حسن روحانی نمی ماند جز اقدام به عمل فوق!

او در یک کلام باید به صراحت اعلام کند که در نظام جمهوری اسلامی به عنوان رئیس جمهور ایران، مسئول اجرای قانون اساسی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و مبدع طرح حقوق شهروندی، در رفع ظلم آشکاری چون حصر خانگی رهبران جنبش سبز “همه کاره است یا هیچ کاره”!