به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۱۱، ۱۴۰۰

شکایت شهروندان از قطع برق: چه کسی پاسخ‌گو است؟

یک فروشنده گوشت می گوید: اگر یخچال ها یک ساعت کار نکنند گوشت گوسفندی را باید دور ریخت 
قطعی مداوم برق این روزها، آن هم در آستانه شروع فصل گرما، داد شهروندان ایران را درآورده است. در استان‌های گرمسیر کشور زندگی بدون دستگاه‌های خنک‌کننده هوا بسیار سخت است.
این قطعی برق زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم امروزه به دلیل آپارتمان‌نشینی اکثر مردم، آب هم برای رسیدن به منازل نیاز به جریان برق دارد و در نتیجه با قطعی برق، آب شهری نیز قطع می‌شود. قطعی برق منجر به قطعی اینترنت منازل هم شده است و اپراتورهای اصلی اینترنت در ایران مانند «ایرانسل» و «همراه اول» در بیانیه‌هایی اعلام کردند که با قطعی اینترنت، ارتباط فرستنده‌های آن‌ها به تلفن‌های همراه شهروندان قطع می‌شود.

بسیاری از ایرانی‌ها طی روزهای گذشته به شدت  و با تندی، دولت و سایر نهادهای حکومتی را در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد خود قرار داده‌اند و آن‌ها را «بی‌عرضه» و «خائن» خطاب کرده‌اند. شهروندخبرنگار «ایران وایر» سری به بازار تهران زده و با آن‌ها در مورد قطعی برق گفت‌وگو کرده است.

***

صاحب مغازه اول که فروشنده گوشت و مرغ بود، گفت: «می‌بینید که همین الان هم برق قطع است. کار ما با برق است. برق اگر نباشد، خب کار ما هم تعطیل است. الان هم که دائما برق قطع می‌شود و باسکول ما برق ندارد. قطعی برق باعث شده تا ۲۰ کیلو گوشت گوسفندی که کیلویی ۱۲۰ هزار تومن است را دور بریزیم. یخچال اگر یک ساعت خاموش باشد، باید کل گوشت‌ها را دور بریزیم. روزی دو تا سه بار، هر بار دو الی سه ساعت برق می‌رود. چه کسی پول ضرر ما را می‌دهد؟ چه کسی پاسخ‌گو است؟»

«کامبیز»، صاحب مغازه لبنیاتی، گفت: «ما مجبوریم حالا اجناس کمتری بیاوریم تا کمتر به خاطر بی‌برقی ضرر کنیم و همین باعث می‌شود تا درآمدمان به حداقل برسد. حالا واقعا شاید نتوانیم اجاره مغازه را هم پرداخت کنیم. اصلا جرات نداریم جنس جدید بیاوریم؛ چون اگر باز برق برود، لبنیات زود فاسد می‌شوند.»

آقای «شمشیری» به تمسخر گفت: «جانم فدای رهبر ... این ظروف بستنی را که درحال آب شدن هستند، ببینید. با این وضعیت اقتصادی و این گرانی‌ها، پول اجاره خانه را هم نمی‌توانیم بدهیم. خیلی از بستنی‌ها وقتی آب شوند، دیگر قابل استفاده نیستند. یا مثلا آب هویج در گرما خراب می‌شود و باید آن را دور بریزیم.»

به پارکی در شرق تهران رفتم و متوجه شدم که بسیاری از مردم برای فرار از گرمای خانه‌های‌ خود که به دلیل بی‌برقی نمی‌توانند از کولر استفاده کنند، به پارک‌ها پناه آورده‌اند. آقا «مرتضی» گفت: «این جدول‌های نمودار زمان قطعی برق است که به مردم دادند؛ اما با واقعیت همخوانی ندارد. مثلا امروز قرار بود برق ما یک بار برود؛ اما سه بار رفت. خب لوازم برقی ما آسیب می‌بیند. علاوه بر این، خیلی‌ها در خانه مریض دارند یا دانش‌آموز دارند و برای تحصیل نیاز به برق و اینترنت دارند. این‌طوری که نمی‌شود.»

خانم «حسینی» گفت: «امروز ساعت یک ظهر دخترم امتحان ریاضی داشته؛ اما به علت قطع برق امتحان ابتدا به ساعت سه و سپس به ساعت شش عصر به تعویق افتاده است. دخترم آن‌قدر استرس تحمل کرده که هنوز بدنش می‌لرزد.»

خانمی دیگر می‌گوید: «پسر من هم امتحان داشت؛ اما امروز سه بار برق ما قطع شده و پسرم نمی‌دانست چه کند.»

خانم «میرزایی» گفت: «همین الان هم به خاطر قطعی برق بیرون آمده‌ایم. بچه‌ها نمی‌توانند از تلویزیون یا اینترنت استفاده کنند. این چه مسخره‌بازی است؟»
آقا «جلال» نفر بعدی بود که درباره قطعی برق از او سوال کردم. او گفت: «از دیروز قطعی‌ها افزایش یافته و روزی دوبار و هربار دو ساعت برق قطع می‌شود. الان همه خانه‌ها آپارتمان است و حداقل چهار یا پنج طبقه دارد که قطعی برق باعث می‌شود آب هم به منازل نرسد. خیلی‌ها هم به دلیل سن بالا نمی‌توانند از پله‌ها استفاده کنند و بدون برق، خب آسانسور که کار نمی‌کند؛ پس در خانه محبوس می‌شوند.»

آقای میانسالی که در حال مطالعه بود، گفت: «من نمی‌دانم چه کسانی از خرید این رمزارزها و استخراج بیت‌کویت که باعث قطعی برق است، سود می‌برند. اما این انصاف نیست که ما سختی این مشکل را تحمل کنیم تا آن‌ها پولدارتر شوند. به هر حال فصل گرما است و حالا مردم حداقل روزی چهار ساعت برق ندارند و طبیعتا اذیت می‌شوند.»

آقای جوانی که درحال ورزش کردن بود، نیز گفت: «هر کشوری که به صنعت خودش اهمیت ندهد، باید فاتحه‌اش را خواند. خب برق هم طبیعتا از ملزومات اولیه کارگاه‌ها و کارخانه‌ها هستند و خود ما هم کارخانه داریم و نابود شده‌ایم. به هر دلیلی اگر برق قطع شود، یعنی نان‌بری از سفره هزاران کارگر و کارمند. برق را قطع می‌کنند و اصلا نابودی و ضرر صنایع هم که برایشان مهم نیست.»

مطالب مرتبط:

ما از بیت‌کوین سهم نمی‌خواهیم، فقط برق‌مان را قطع نکنید؛ خسارت خاموشی‌ها به مشاغل

هشدار رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به خطرات قطع برق برای بیماران

قطع آب و برق خوزستان؛ بعد از جنگ، اولین بار بود که نیمه جان شدیم

خسارت قطع برق در ایران چقدر است؟