به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۱، ۱۳۹۰

   بصیر نصیبی

کرمانشاه سینما میخواهد چی کار؟

بشتابید برای کسب اسکار ۲۰۱۱

روی جلد ماهنامه سینمایی فیلم شماره428 تیر 1390 مزین است به تصویری از اکبر عبدی بازیگر نوار مبتذل اخراجی ها ، شاهکار رژیسور مسعود ده نمکی ، رپرتاژی مفصل از زندگینامه وکار وفعالیت این بازیگر هم در این شماره فیلم درج شده است وعلاوه بر او ،ازمسعود کیمیایی هم در این شماره فیلم تجلیل شده است (درماجرای فیلمسازی مسعود کیمیایی برای واواک وبه سفارش سعید امامی مجله فیلم به واقعیت این اتفاق صحه گذاشت در آن شرایط میان این نشریه و آقا مسعود شکر آب شد اما
دیگر سالهاست کدورت ها برطرف شده در شماره های متوالی ،چند صفحه از ماهنامه در اشغال مسعود خان است برای این شماره هم گفتگویی مفصل با این فیلمساز که از سابقه ای طولانی در راه بقای کلیت نظام مقدس بر خوردار است ،ترتیب داده شده است)موفقیت های بین المللی ی سینمای ج. اسلامی هم مثل همیشه چند صفحه را تصاحب کرده است ،در این شماره همین طور از شبه جشنواره ای به اسم« شهر »که شهرداری تهران برگذارش می کند، گزارشی منتشر شده است ، تیمسار قالی باف -شهردار در انتظار ریاست حمهوری ی بعد از احمدی نژاد-که محبوب سینماگران اصلاح طلب است بودجه بی حساب وکتابی رابرای پرپایی جشنواره شهر صرف می کند.

من در باره این شبه جشنواره وجشنواره های دیگر نظام مافیایی و مقدس در یادداشت های قبلی نطرم را نوشته ام که گزارش این بار ماهنامه فیلم به نوعی تائید نظر من نیز هست در گزارش جشنواره شهر چنین میخوانیم:

«جشنواره ی فجر که سالهاست ادعا ی بین المللی بودن دارد چندان هم بین المللی نیست، وخیلی از وقت ها ودر اصل همه وقت ها بدون اینکه حتاروح یک فیلمساز خارجی خبر داشته باشد فیلمش در جشنواره حضور دارد»

در این شماره ی ماهنامه فیلم که موفقیت های محلی، منطقه ای ،قبیله ای وجهانی سینمای ج. اسلامی در دوران پر افتخار دکتر پرزیدنت احمدی نژاد را چاپ کرده است ، یک خبر کوچک بی اهمیت! هم در دوسطر منتشر شده است با عنوان «سینما های کرمانشاه» در توضیح این خبر هم آمده است:

«سینما های آزادی وپیروزی کرمانشاه برای باز سازی تعطیل شدند واحتمالا یکی دوسال آینده کرمانشاه سینما نخواهد داشت عمیلات تخریب از خرداد ماه شروع شده» (با توجه به سابقه نظام در تخریب ، تخریب به سرعت انجام می شود واما در مورد ساختن سینما جمله «احتمالا یکی ودوسال »را اگر تبدیل کنید به جمله ی «حتما سالها »با ماهیت نظام سازگار تر است به خصوص که کرمانشاه منطقه ی کرد نشین است وهر چه محروم تر بهتر!)

در ویگی پدیا در باره ی کرمانشاه چنین میخوانیم:

«کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت ایران است که در سال ۱۳۸۵ با اضافه کردن روستائیان، کرمانشاه دارای جمعیت ۷۸۴٬۶۰۲ نفر می‌باشد همچنین جمعیت شهر در سال ۱۳۸۸ ۸۱۵٬۰۱۴ نفر برآورد شده‌است»

بد نیست موقعیت سینما های کرمانشاه در نظام مقدس را هم بر اساس آمار ویگی پدیا نقل کنیم:

«سینماهای شهر کرمانشاه پس از انقلاب ۵۷ شامل سینماهای آزادی، پیروزی، فرهنگ و استقلال بوده که در دی ماه ۱۳۸۷ همهٔ سینماها به جز سینما فرهنگ به گفتهٔ نهادهای دولتی به دلیل بازسازی و بهبود کیفیت !سینماهای شهر کرمانشاه تعطیل شدند!. این در حالی بود که تعداد صندلی‌های سینما فرهنگ نیز به ۲۰۰ صندلی کاهش یافت و پس از نه ماه همزمان با عید فطر ۱۳۸۸ سینما آزادی به دستور استاندار کرمانشاه بدون بازسازی سینما بازگشایی شد و عنوان شد که به دلیل فقدان اعتبارات سینماهای این شهر هنوز بازسازی نشده‌اند»

آیا کشوری در دنیا سراغ دارید که 2000 جایزه از جشنواره های جهانی ربوده باشد وتنها کشوری در دنیا باشد که برای جوایزش موزه ایجاد کرده، اما نهمین شهر مهمش که 49 هزار دانشجوهم دارد فقط 2 سینمای نیمه مخربه داشته باشد که آن دو سینما را هم تعطیل کنند. آیا آن 180 هزار سینماگر در دنیا که بابت تاخیر در فیلمسازی جعفر پناهی دچار غم و اندوه شده اند باورشان می شود که اصلا فیلمهای پناهی ودیگر فیلمسازان فستیوالی در ایران نمایش داده نمی شود حالا فرض بگیریم بخواهند این فیلمها را در ایران نمایش دهند در کدام سینما میحواهند نمایششان بدهند؟ وقتی شهری با وسعت وجمعیت کرمانشاه اصلا دو سینمایش را هم تعطیل کردند تکلیف شهر های کوچکتر روشن است .آیا درددولت های ج. اسلامی کمبود بودجه بوده است که در همه ایران وبرای 75 ملیون جمعیت 200 سالن سینما ی قراضه یادگار دوران طاغوت نیمه فعال است؟ نه مسئله ربطی به مشکلات مالی ندارد واقعیت اینست که جنبه تبلیغاتی سینما برای نظام از بدو تولدش تنها انگیزه ای بود که باعث شد که به کل قید سینما را نزنند وگرنه نظامی که سینما ها در سراسر ایران را به آتش کشید، جنایت در سینما رکس آبادان یکی از فجا یع خونباری بود که با فرمان بزرگ عمامه داران آفریده شد.. چه ربطی به سینما ، فیلمسازی وسینما سازی دارد مگر دولت مرتجع همزادش عربستان صعودی سینما دارد؟ اما ج. ریا کار اسلامی خیلی زود به بهره سیاسی از سینما پی برد ،پول ،بودجه وامکاناتی را که باید صرف پیش بردهنر سینما بشود برای بزک چهره خود هزینه کرد، هزینه ای که فقط برای یک فیلم- فرزند صبح، بر اساس زندگی امام راحل -برای یک سانس نمایش بی تماشاگر در جشنواره فجر صرف شد برای ساختن چند سینما در کرمانشاه هم کفایت می داد وبودجه های عظیمی که برای برگذاری بیش از صد جشنواره بی خاصیت وحتا مخرب هدر می دهندقادراست میزان سینما های ایران به چند برابر افزایش دهد . اما قصد و نیت این پلیدان توجه به سینما وسینما سازی نیست بلکه تنها هدفشان یافتن راهی برای بقای عمر شان است. برای اینها چه اهمیت دارد که مردم یک شهر بزرگ چند سال اصلا سینما نداشته باشد اما این مهم است که با صرف هزینه های هنگفت برای فیلم اصغرفرهادی پخش کننده گردن کلفت بیابند وبا نفوذی که در آکادمی اسکار و با دعوت ازرئیس آکادمی وهیات همراهش در دوران اول ریاست احمدی نژادکسب کرده اند مقدمات کسب یک اسکار ویژه در 2011 را فراهم کنند تا دیگر فتنه !گران هنوز فتنه گر مانده ادعا نکنند در دوره احمدی نژاد هنر مرده است بله یک مجسمه اسکار برای کسب وجهه پرزیدنت مردم گرا خیلی مهم است اما اگر تا زمان تقسیم اسکار آقا محمود را کنار گذاشته بودند اصلا مهم نیست مزایای اسکار مستقیما به حساب بیت رهبری واریز خواهد شد هر چه باشد سهم مقام معظم در قتل وتجاوز در زندانها،کشت وکشتار وسرکوب جنبش از گماشته گانش فزون تر است .پس بشتابید برای کست اسکار 2011.

کرمانشاه ، سینما میخواهد چی کار؟ صدای وسیمای ضرغامی نیاز های تصویری امت همیشه در صحنه را پاسخ خواهد داد!!

بصیر نصیبی 9 /7/2011
http://www.cinemaye-azad.com/

منبع: سایت دیدگاه