به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۰

تمامي مقام‌هاي ارشد نظامي تركيه استعفا كردند


 ژنرال نجدت اوزل، کفيل رياست ستاد فرماندهي ارتش تركيه
به دنبال استعفاي تمامي مقام‌هاي ارشد نظامي تركيه از جمله رئيس ستاد مشترك ارتش و فرماندهان نيروهاي دريايي، هوايي و زميني اين كشور رئيس جمهوري ترکيه، ژنرال نجدت اوزل را به فرماندهي نيروهاي زميني و کفيل رياست ستاد فرماندهي ارتش اين کشور منصوب کرد.
ايسنا: به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ژنرال ايشيک کوشانر، رئيس ستاد فرماندهي ارتش و فرماندهان نيروهاي زميني، دريايي و هوايي ارتش ترکيه روز جمعه به طور دسته جمعي استعفا كردند
ژنرال کوشانر گفته است که در اعتراض به ادامه پيگرد قضايي حدود 250 تن از افسران ارتش که طي ماه‌هاي گذشته به اتهام توطئه عليه دولت رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه دستگير شده‌اند، کنار رفته است.
ژنرال کوشانر، يک سال پيش به رياست ستاد فرماندهي ارتش منصوب شده بود.
ژنرال نجدت اوزل هم اکنون علاوه بر فرماندهي نيروهاي زميني، به سمت کفيل رياست ستاد فرماندهي ارتش نيز تعيين شده و انتظار مي‌رود که به زودي تصدي وي قطعي شود.
دولت ترکيه در انتخاب فرماندهان ارتش حق وتو دارد.
خبرگزاري دولتي آناتولي در گزارش خود اعلام كرده بود كه ژنرال کوشانر استعفايش را "امري ضروري" اعلام کرده است.
چندين تن از افسران نظامي ارتش تركيه به اتهام توطئه براي براندازي حكومت تركيه دستگير شده‌اند. انتظار مي‌رود تحولات اخير به بي‌ثباتي سياسي و يا نظامي در كوتاه مدت منجر شود. دولت تركيه در حال حاضر در تلاش است تا نهادهاي غيرنظامي و اوضاع اقتصادي خود را ارتقا بخشد و اين امر از نقش سياسي نيروهاي نظامي مي‌كاهد.
همچنين به نظر مي‌رسد عمليات‌هاي نظامي نيروهاي تركيه‌ از جمله همكاري‌ اين كشور با ناتو در افغانستان و درگيري‌ها با شورشيان، تحت تاثير تحولات نظامي اخير قرار نگرفته است.
استعفاي مقام‌هاي نظامي نشان دهنده بروز نوعي اختلاف داخلي در تركيه ميان جناح‌هاي مخالف است.
در بروكسل، يك سخنگوي ناتو از اظهار نظر در رابطه با استعفاي اين مقام‌ها امتناع كرد. در حال حاضر تركيه همكاري گسترده‌اي با ناتو دارد و 1800 نيروي نظامي اين كشور در ائتلاف نظامي ناتو در افغانستان در حال فعاليت هستند.
مارك تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در واشنگتن گفت: ما به پايداري نهادهاي نظامي و دموكراتيك در تركيه اطمينان داريم و استعفاي برخي مقام‌هاي نظامي يك مساله كاملا داخلي است.
انتظار مي‌رود كابينه‌ تركيه طي روزهاي آتي به طور رسمي انتخاب اوزل را به عنوان رئيس ستاد مشترك ارتش تركيه اعلام كند.
گزارش‌هاي منابع خبري مختلف حاكي از اين است كه رجب طيب اردوغان با اوزل ملاقات داشته است.