به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۴، ۱۳۹۰

پگاه آهنگرانی در دست اطلاعات سپاه است
پگاه آهنگرانی بازیگر سینما شامگاه روز ۱۹ تیر ماه توسط ۵ نفر که احتمالا از حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بودند در منزل شخصی‌اش دستگیر شده و از ۲۲ تیرماه به اطلاعات سپاه تحویل داده شده است.
طبق آخرین اخبار رسیده به دویچه‌وله، یک ‌شنبه ۱۹ تیرماه ساعت ۸ شب ۴ مرد و یک زن وارد خانه پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و فیلمساز، شده و او را به همراه یک سری از وسایلش با خود می‌برند. این اتفاق زمانی افتاده که وی در منزلش تنها بوده است.
بنا برهمین اطلاعات، این بازیگر سینما تا شب گذشته، ۲۲ تیرماه در حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بوده و بعد از آن به اطلاعات سپاه تحویل داده شده است.
یک منبع آگاه به دویچه وله گفت که پگاه توانسته تماس کوتاهی با مادرش بگیرد و تنها به او گفته که نه می‌داند کجاست و نه می‌داند جرمش چیست.
پگاه آهنگرانی قرار بود از تاریخ ۴ تا ۱۲ جولای (۱۳ تا ۲۱ تیرماه) به دعوت دویچه وله به آلمان سفر کند. وی بنا بود مشاهدات خود را از بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان در وبلاگ دویچه وله منتشر کند.
یک روز قبل از سفر به آلمان، از طرف وزارت اطلاعات با خانم آهنگرانی تماس گرفته شده و به او گفته شده که به فرودگاه نرود وگرنه در همانجا دستگیر خواهد شد. به همین دلیل وی از سفر به آلمان منصرف شد.
آخرین تماسی که خانم آهنگرانی قبل از دستگیری‌اش با خانواده‌ داشته یک‌شنبه ۱۹ تیرماه حوالی ظهر بوده است. پس از آن دیگر هیچ خبری از او نشد و خانواد‌ه‌اش اعلام کردند که او ناپدید شده است.

ناپدیدشدن پگاه آهنگرانی اتفاقی است که چندی پیش‌تر برای مریم مجد عکاس ورزشی، نیز روی داد. او نیز قرار بود برای عکاسی از بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان به آلمان بیاید، اما شب قبل از سفرش در منزل خود دستگیر شد.
پگاه آهنگرانی در سال ۲۰۰۹ نیز مشاهدات خود از جشنواره فیلم برلیناله را در وبلاگ دویچه وله منتشر کرده بود. قبل از سفرش به آلمان نیز در همان زمان از سوی روزنامه کیهان تهدید شده و درباره او نوشته شده بود که مواظب باشد «وقتی به آلمان می‌رود وطن‌فروشی نکند».

پگاه آهنگرانی در کنار بازیگری فیلم‌های مستند نیز می‌سازد. عنوان آخرین اثر او "ده‌‌نمکی‌ها" است که به زندگی مسعود ده‌نمکی، از رهبران حزب‌الله که اخیرا به فیلم‌سازی روآورده، می‌پردازد. این فیلم چند هفته پیش در تلویزیون فارسی‌زبان بی‌بی‌سی پخش شد. پگاه آهنگرانی به چند تن از دوستانش گفته بود که به این دلیل توسط وزارت اطلاعات مورد بازخواست قرار گرفته است.