به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۰

رییس شورای شهر یاسوج :

مجسمه آریو برزن به موزه منتقل می شود

ابراهیم عبدالی، رییس شورای شهر یاسوج، در گفت‌وگو با «تاریخ ایرانی»، با اعلام این خبر، تصمیم‌گیری درباره مجسمه آریوبرزن را تابع رای و نظر شورای تامین استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و اظهار داشت:
«به دستور سپاه پاسداران این مجسمه باید از میدان شهر حذف شود اما شورای شهر سعی دارد با توجه به مسائل قانونی و البته نظر مردم فکری برای این مجسمه بکند.»

عبدالی معتقد است: «این مجسمه برای شهر یاسوج به مساله‌ای امنیتی تبدیل شده است و به هیچ وجه تخریب نمی‌شود، به همین دلیل شورای شهر و شهردار یاسوج با همکاری دادستانی و شورای تامین استان تصمیم به جابجایی این مجسمه گرفته‌اند.»

او تاکید کرد: «انتقال این مجسمه به پارک یا موزه می‌تواند راه حلی مناسب برای جلب نظر مردم و قانون باشد.»

مجسمه آریوبرزن پنج ماه پیش توسط شهرداری یاسوج و بدون اخذ مصوبه شورای شهر در میدانی با همین نام که سه سال پیش نامگذاری شده بود، نصب شد. اما فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد، روز دوم تیر از وضعیت قرارگرفتن این مجسمه انتقاد کرد و گفت: «امروز دم اسب آریوبرزن را مشرف بر تمثال مبارک شهیدان کرده‌اند که ضروری است دادستان کهگیلویه و بویراحمد دستور تخریب آن را بدهد.»

اعضای شورای شهر یاسوج مخالف جابجایی یا حذف مجسمه آریوبرزن هستند، اما دادستان یاسوج معتقد است که این مجسمه باید به مکان دیگری منتقل شود. انتقال این مجسمه به موزه و یا یکی از پارک‌های شهر یاسوج پیشنهاد دادستان این شهر بود. به گفته سیدمحمد موسوی‌پور، دادستان یاسوج، قرار بود میدان کنونی که مجسمه آریوبرزن در آن نصب شده، به نام میدان سوم خرداد و آزاد‌سازی خرمشهر نامگذاری شود اما نصب این مجسمه موجب بروز برخی اختلافات و اظهارنظر‌ها شده است. وی افزود:« سپاه و نیروهای ارزشی گفتند سزاوار است که به جای تندیس آریوبرزن که نماد عصر اشکانیان است از نمادهای اسلامی و ارزشی استفاده شود. البته درخواست سپاه مبنی بر برداشتن این مجسمه بوده، نه تخریب آن.»