به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۹۰

مرخصی بهاره هدایت و مهدیه گلرو پس از یک سال و نیم زندان...

مهدیه گلرو                بهاره هدایت
بهاره هدایت و مهدیه گلرو فعالان دانشجویی و زنان که دی ماه سال ۸۸ بازداشت شده بودند، در آستانه ی نیمه ی شعبان پس
 از یک سال و نیم به مرخصی آمدند.
به گزارش خبرنگار کلمه، بهاره هدایت فعال حوزه ی دانشجویی و از معترضین حوادث بعد از انتخابات که دهم دی ماه سال ۸۸ برای پنجمین بار بازداشت شده و پس از ماه ها انفرادی به بند قرنطینه متادون منتقل شده بود دقایقی پیش با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.
این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت تابستان گذشته به نه سال و نیم زندان محکوم شده بود.
مهدیه گلرو دیگر فعال زنان و دانشجویی نیز که در دی ماه ۸۸ به همراه همسرش بازداشت شده و ماه ها به همراه جمعی دیگر از زندانیان سیاسی زن، در بند متادون نگهداری شده بود با پذیرش وثیقه ی ۱۵۰ میلیون تومانی از سوی قاضی پرونده موفق شد به مرخصی بیاید.

هم اکنون بسیاری از زندانیان سیاسی دیگر در بند ۳۵۰ اوین، بند زنان اوین و زندان رجایی شهر کرج و شهرهای دیگر از هیچ گونه حق مرخصی استفاده نکرده اند و با اینکه طبق قوانین جمهوری اسلامی همه زندانیان سیاسی حق استفاده از مرخصی را دارند این حق از آنان سلب شده است.

مرخصی برای تعداد اندکی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین...
تعداد اندکی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان ، عید بزرگ مذهبی مسلمانان به مرخصی آمدند .این در حالی است که بند ۳۵۰ زندان اوین نزدیک به ۲۰۰ زندانی سیاسی دارد .همچنین در این روزهم مانند سایر اعیاد مذهبی و عید نورزو هیچ زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر یا زندان شهرستانها به مرخصی نیامد .
به گزارش خبرنگار کلمه، دقایقی قبل بهزاد نبوی ، محسن میردامادی ، فیض الله عرب سرخی ،عبدالله رمضانزاده از فعالان سیاسی اصلاح طلب و جواد امام و مسعود لواسانی برای گذراندن مرخصی از زندان آزاد شدند .

گفته می شود بهاره هدایت و مهدیه گلرو نیز با تودیع وثیقه قرار است به مرخصی چند روزه بیایند تا لحظه تنظیم خبر این دو فعال دانشجویی از زندان آزاد نشده اند .

برخی از زندانیان حوادث پس از انتخابات و همچنین دیگر زندانیان سیاسی تاکنون از هیچ گونه حق مرخصی استفاده نکرده اند و با اینکه طبق قوانین جمهوری اسلامی همه زندانیان سیاسی حق استفاده از مرخصی را دارند این حق از آنان سلب شده است .
احمد زید آبادی، عیسی سحر خیز ، مسعود باستانی ، مجید توکلی ، مجید دری ، ضیا نبوی ، عاطفه نبوی ، شبنم مددزاده ، فرزاد مددزاده ،عماد بهاور، محمد داوری، ، سعید متین پور،حشمت الله طبرزدی،عدنان حسن پور، محمد صدیق کبودوند، حسن اسدی زیدآبادی، کیوان صمیمی، محمد داوری، محمدرضا مقیسه، احسان مهرابی،جمال عاملی، بهمن احمدی امویی ، عبدالله مومنی ،بهروز جاوید تهرانی، ابراهیم مددی ،آرش سقر ، سیامک رحمانی، فاطمه رهنما ،حامد روحی نژاد ،امیر رضا عارفی، ابولفضل عابدینی نصر ،قربان بهزادیان نژاد، احسان عبده تبریزی ،حسین رونقی ملکی ،مهدی خدایی ،مهدی محمودیان ، ایوب قنبر پوریان ،ابولفضل قدیانی ، ارسلان ابدی،امیر بهمنی ،امیر اصلانی ،امیر خسرو دلیر ثانی ،نظام حسن پور ،رمضان احمد کمال ،انور خضری ،محمد رضا رجبی و نسرین ستوده …. تنها جمعی از زندانیان سیاسی هستند که یا تاکنون از مرخصی استفاده نکرده یا مدتی طولانی است که از این حق محروم مانده اند .تعداد زندانیان سیاسی بدون مرخصی بسیار بیش از این اسامی است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران قبلا گفته بود مرخصی زندانیان سیاسی از یک «الگوی پیشگیری» بهره می‌گیرد که باید با «هدفمندی» صورت گیرد..
او به بسیاری از خانواده ها گفته است : «کسانی که در مسیر اصلاح گام برداشته‌اند، می‌توانند در حدی که آئین‌نامه ها اجازه داده از مرخصی استفاده کنند.»
جعفری دولت‌آبادی درباره آنچه «مسیر اصلاح» و «الگوی پیشگیری و مرخصی هدفمند» نامید، توضیحی نداده و زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نمی دانند که زندانیان بر چه اساسی برای مرخصی انتخاب می شوند .
براساس آیین نامه سازمان زندان ها، تمامی زندانیان اعم از عادی و سیاسی از حق مرخصی برخوردارند و در مواردی اندک و برای مدتی کوتاه به صورت تنبیهی ممکن است از حق مرخصی محروم شوند نه اینکه ماهها و سالها رنگ مرخصی را به خود نبینند .محرومیت طولانی مدت از حق مرخصی، ضربات جبران ناپذیر روحی و جسمی برای زندانی و خانواده اش در پی دارد.

دادستان تهران تاکنون در برابر همه انتقادهای وارده در خصوص عدم بهره مندی اکثریت زندانیان سیاسی از حق مرخصی، یا سکوت کرده و یا به طور پی در پی هر خبری را در این خصوص تکذیب کرده است.