به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۰

وضعیت وخیم جسمی مریم مجد و بی خبری از مهناز محمدی

 با گذشت ۱۵ روز از بازداشت مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان، وی هنوز امکان تماس تلفنی با خانوادهٔ خود را نیافته است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، به رغم اعتراض‌های گسترده به ادامه بازداشت و بی‌خبری از وضعیت مهناز محمدی، مسئولان امنیتی و مقامات قضایی، همچنان در مورد علت بازداشت وی سکوت کرده‌اند و به وی اجازه برقراری تماس تلفنی داده نشده است. مریم مجد، فتوژورنالیست و فعال حقوق زنان نیز، روز گذشته در حالی که وضعیت روحی مناسبی نداشته است، موفق به برقراری تماس با خانوادهٔ خود شده است. به گفتهٔ یک منبع آگاه، وی از درد شدید کلیه رنج می‌برد و از جمعه گذشته نتوانسته غذا بخورد. مریم مجد به بیماری‌های قلب و کلیه مبتلا است و مدتی پیش از بازداشت‌اش در بیمارستان بستری شده بود.

بیماری جسمی مهناز محمدی، نگرانی‌ها را در خصوص ادامه بازداشت و بی‌خبری از وی افزایش داده است. یک منبع نزدیک به این مستندساز با اشاره به بیماری مهناز محمدی می‌گوید: «مهناز مبتلا به بیماری شبیه به‌ام اس است و روزانه باید داروهایی که شامل کورتیزون هستند رامصرف کند و در غیر این صورت دچار درد عضلانی شدید و فلج موضعی می‌شود. با توجه به بی‌خبری از او در طی این مدت نگران دسترسی وی به دارو‌هایش هستیم».

مریم مجد، روز ۲۷ خرداد، در حالی که به منظور پوشش خبری مسابقات جهانی فوتبال زنان قصد سفر به آلمان را داشت، در خانهٔ پدری خود واقع در تهران بازداشت شد.

گزارش‌های منابع خبری نزدیک به مریم مجد و مهناز محمدی، حاکی از آن است که پروندهٔ انان، در اختیار بازپرس دادسرای پارک شهر قرار دارد و برخلاف پرونده فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شدهٔ دیگر، پرونده در اختیار دادسرای انقلاب و دادسرای اوین نیست.

گفتنی است، در هفته‌های گذشته، بازداشت مریم مجد و مهناز محمدی، با اعتراض‌های گسترده مواجه شد و نهادهای حقوق بشر، صنفی و برخی دولت‌ها خواستار آزادی بی‌قید و شرط و سریع آنان شده‌اند.