به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۹۰

درگذشت لوسین فروید، نقاش برجسته ی بریتانیایی


لوسین فروید، نقاش واقع‌گرای بریتانیایی، و یکی از برجسته‌ترین و جنجالی‌ترین نقاشان معاصر، که به ویژه به خاطر نقاشی‌هایش از پیکرهای برهنه شهرت دارد، در ۸۸ سالگی در پی یک بیماری نامشخص در خانه خود در لندن در گذشت.
به نوشته خبرگزاری‌ها، فروید که نوه روانکاو مشهور، زیگموند فروید است در ۱۹۲۲ میلادی در برلین به دنیا آمد اما خانواده یهودی‌اش در ۱۹۳۳ به بریتانیا مهاجرت کردند.  فروید در ۱۹۳۹ به تابعیت بریتانیا درآمد. او بیشترین سال‌های زندگی هنری‌اش را در محله پدینگتون لندن طی کرد.


نقاشی‌های فروید در سال‌های اخیر در حراج‌های مختلف آثار هنری بسیار طرف توجه بود و یکی از تصویرسازی‌هایش از یک زن فربه برهنه در حالت خواب، در سال ۲۰۰۸ بیش از ۲۰ میلیون پوند به فروش رفت که رکوردی برای فروش آثار یک هنرمند در قید حیات به شمار می‌رود.


فروید که تحصیل کرده مدرسه مرکزی هنر لندن، مدرسه طراحی و نقاشی ایست آنگلیان و کالج گلدسمیت لندن بود، در ۲۱ سالگی در ۱۹۴۴ نخستین نمایشگاه فردی را برگذار کرد و خیلی زود مورد توجه منتقدان و دوستداران نقاشی قرار گرفت.
پس از جنگ جهانی دوم، او به فرانسه و یونان رفت و فعالیت‌های هنری‌اش را پی گرفت تا اینکه در ۱۹۴۸ به بریتانیا بازگشت و در مدرسه هنر اسلید به مدت ۱۰ سال مشغول به تدریس شد.
لوسین فروید دو بار ازدواج کرد که نخستین آن با کیتی، دختر مجسمه‌ساز مشهور جیکوب اپستین بود. زنی که سوژه یکی از مشهورترین آثار فروید است؛ «دختری با سگ سفید».
آقای فروید را در زمره بزرگترین نقاشان قرن بیستم می‌شناسند، نقاشی در سودای هنر مدرن که در دوران بلوغ هنری آثار استادانه‌اش در نقاشی پرتره و پیکرنگاری با بهترین آثار کلاسیک قابل مقایسه است.