به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۰

مرغ‌هاي لهستاني برفراز سفره‌هاي افطار


پس از مرغ برزيلي، حالا مرغ‌هاي لهستاني براي فرود بر سر سفره‌هاي ماه مبارك رمضان ايرانيان، پر مي‌گشايند! رييس اتحاديه واردكنندگان گوشت و مواد پروتييني خام دامي مي‌گويد:

براساس توافقات صورت گرفته ميان بخش خصوصي ايران و لهستان، قرار براين است كه در گام اول، دو هزار شترمرغ با گشايش ال. سي به ارزش 5/4 ميليون يورو وارد ايران ‌شود.
حسين صدر ارزش تفاهمنامه به امضا رسيده ميان ايران و لهستان را 22 ميليون يورو مي‌داند كه بخشي از آن در قالب واردات مرغ عملياتي خواهد شد و براين اساس پيش‌بيني مي‌شود از 15 تا 20 روز آينده، نخستين محموله مرغ لهستاني وارد ايران ‌شود. اينگونه واردات ميليون دلاري در حالي اعلام مي‌شوند كه به گفته رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغداران، واردات به اين شكل واحدهاي مرغداري را تعطيل مي‌كند.
محمد يوسفي، رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغداران سراسر كشور مي‌گويد واردات مرغ تنها منجر به تعطيلي واحدهاي توليدي اين فرآورده پروتييني مي‌شود. او با انتقاد از واردات بي‌رويه مرغ از لهستان مي‌گويد: بيشترين جوجه‌ريزي در واحدهاي مرغداري در سال‌هاي اخير در خردادماه امسال صورت گرفته و در مردادماه حدود 150 هزار تن گوشت مرغ به بازار عرضه مي‌شود، اما برخي به دنبال واردات گوشت مرغ لهستاني هستند. رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغداران نياز كشور به مرغ را 120 تا 130 هزار تن مي‌داند و مي‌گويد: در مرداد سال 90 و در آستانه ماه مبارك رمضان شاهد توليد 150 هزار تني هستيم، اين به اين معنا است كه 20 تا 30 هزار تن نيز علاوه بر حجم گوشت ذخيره شده در سردخانه‌ها مازاد برنياز توليد مي‌شود و حال بايد سوال شود كه اتحاديه واردكنندگان گوشت و مواد پروتييني خام دامي ايران چرا به انعقاد قرارداد 22 ميليون يورويي براي واردات مرغ دست زده است.
برخي از كارشناسان براين باورند كه لهستان به تنهايي نمي‌تواند همه قرارداد صادرات مرغ را به ايران تامين كند و به احتمال زياد و از كشورهاي ديگر كمك خواهد گرفت. مساله مهم ديگري كه در واردات بايد بر آن نظارت شود، مساله ذبح اسلامي و بهداشت است. حتي اگر وزارت بازرگاني هم تصميم به واردات مرغ لهستاني گرفته باشد، از آنجايي كه ناظران دامپزشكي بايد از نظر بهداشتي كشتار و بسته‌بندي آن را تاييد كنند، بنابر اين وزارت جهاد كشاورزي نبايد اجازه چنين كاري را بدهد.
رضا احدي يكي از توليدكنندگان فرآورده‌هاي پروتييني، با اشاره به يارانه‌هايي كه به توليدكنندگان داده شده مي‌گويد، طي چند ماه اخير همواره به توليدكنندگان يارانه داده‌اند تا مصرف‌كننده با قيمت مناسب‌تري بتواند مرغ را خريداري كند و همواره قيمت مرغ كمتر از قيمت تمام‌شده به بازار عرضه شده است، اما حالا واردات بي‌رويه مرغ، چون چماقي بر سر توليدكننده فرود مي‌آيد.
اين پرورش‌دهنده طيور اضافه مي‌كند كه در حال حاضر توليدكنندگان با توجه به افزايش قيمت سوخت و نهاده‌هاي توليد با مشكل كمبود درآمد روبرو هستند و واردات مرغ از ديگر كشورها مي‌تواند ضربه محكمي به واحدهاي توليدي وارد كند. با اين همه سوال اينجاست كه با توجه به شعارهاي دولت مبني بر حمايت از توليدكنندگان داخلي و جلوگيري از ورادات بي‌رويه، آيا لازم بود كه 22ميليون يورو براي پرداخت به لهستان به خاطر ورود مرغ هزينه شود؟
و حالا در آستانه ماه رمضان 90، پس از مرغ‌هاي برزيلي، مرغ‌هاي لهستاني، ميهمان سفره‌هاي افطار روزه‌داران ايراني خواهند بود؛ سفره‌هاي رنگيني كه سيب‌هايش اكوادوري هستند، پرتقال‌هايش مصري و برنج‌هايش هندي.

برگرفته از اعتماد