به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۰

پیام تسلیت خاتمی به نخست‌وزیر سابق نروژ در پی حملات تروریستی

«ملت بزرگ ایران که خود از قربانیان تروریسم وحشی و بی‌نقاب بوده است

 به خوبی رنج ملت بزرگوار شما را از این جنایت درک می‌کند.»


سید محمد خاتمی در پی حملات وحشیانه تروریستی در نروژ که جان ده‌ها انسان بی‌گناه را گرفت با صدور پیامی این فاجعه بشری را به کیل مگنه بوندویک، نخست‌وزیر سابق نروژ تسلیت گفت.
وی با تأکید بر این نکته که این فجایع تلخ، خود دلیل موجهی است بر لزوم گفت‌و‌گو و تفاهم براساس احترام متقابل که دو طرف همواره بر آن تأکید و در این باب همکاری‌های ارزنده‌ای داشته‌اند صلح و همزیستی و رواداری و احترام به انسان و حقوق او را مورد تأکید دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت دانست.  
متن کامل این پیام در پی می‌آید:
به نام خداوند مهربان
عالیجناب آقای بوندویک
دوست گرامی
“تروریسم” که چهره زشت خشونت ناشی از تعصب نابجا و عصبانیت توهم‌آلود و دور از رحمت خداوند و غفلت از لطافت روح انسانیت است بار دیگر در سرزمین صلح و آشتی، نروژ، جنایت آفرید و انسان‌هایی را به خاک و خون کشاند و خانواده‌هایی را داغدار کرد.
اینکه حتی جامعه‌ای آزاد و اهل مدارا، ملتی آرام و صلح دوست در نروژ نیز از خشونت و افراطی‌گری مصون نیست، حاکی از ریشه‌دار بودن این پدیده خطر‌بار در جهان کنونی است که مسئولیت ما و شما و همه تلاش‌گران و دلبستگان راه صلح و گفت‌و‌گو را مضاعف می‌کند.
ملت بزرگ ایران که خود از قربانیان تروریسم وحشی و بی‌نقاب بوده است به خوبی رنج ملت بزرگوار شما را از این جنایت درک می‌کند.
در دنیای ما که با کمال تأسف غلبه با خشونت و زور و سلطه‌گری از یک‌سو و استبداد و عقب‌ماندگی و تحقیر‌شدگی از سوی دیگر است، در غیبت عنصر ناب “عدالت” این پدیده شوم (تروریسم) امکان ظهور و رشد بیشتر یافته است.
این فجایع تلخ، خود دلیل موجهی است بر لزوم گفت‌و‌گو و تفاهم براساس احترام متقابل که ما و شما همواره بر آن تأکید و در این باب همکاری‌های ارزنده‌ای داشته‌ایم. بخصوص که صلح و همزیستی و رواداری و احترام به انسان و حقوق او مورد تأکید دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است که ما و شما افتخار دلبستگی و وابستگی به آن‌ها را داریم.
ضمن تسلیت به ملت و دولت نروژ و خانواده‌های داغدار، هرگونه خشونت را چه ناشی از استیلاطلبی و منفعت‌گرایی‌های ظالمانه باشد و چه به صورت تروریسم ظاهر شود محکوم می‌کنیم و بر صلح مبتنی بر عدالت میان افراد و جوامع و نفی و حذف تعصبات توهم‌آمیز و بی‌عدالتی از عرصه حیات بشری تأکید می‌نماییم.
برای آن جناب در همه حال و همه جا سلامتی و کامروایی روزافزون در زنده نگاه داشتن شعار صلح و دفاع از کرامت انسانی که هدیه گران‌سنگ خداوند منان به بندگان – همه بندگان- است آرزو می‌کنم.

با احترام
سید محمد خاتمی

منبع: آفتاب