به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۰

انصراف از اعطای جایزه کوادریگا به ولادیمیر پوتین

دویچه وله: انتقاد شدید از تصمیم برای اعطای جایزه‌ی «کوادریگا» به ولادیمیر پوتین، برای ستایش از نقش وی در تثبیت مناسبات روسیه و آلمان، باعث شد که هیئت امنای مراسم بزرگداشت، در تصمیم خود تجدیدنظر و این مراسم را لغو کنند.  
هنگامی که هیئت امنای جایزه‌ی «کوادریگا» در آلمان اعلام کرد، امسال قصد دارد روز سوم اکتبر، در سالگرد وحدت آلمان، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه و نخست وزیر کنونی این کشور، به پاس خدمات او برای «تثبیت مناسبات میان آلمان و روسیه و شریکی قابل‌اعتماد» قدردانی کند، موجی از انتقاد آلمان را فراگرفت.
بسیاری از برندگان پیشین جایزه‌ی کوادریگا از این تصمیم برآشفتند. شماری از اعضای هیئت امنای مراسم، از سمت خود کناره‌گیری کردند. بیشتر انتقاد کنندگان معتقد بودند که حقوق بشر برای ولادیمیر پوتین اهمیت چندانی ندارد.

از جمله واسلاو هاول، رئیس‌جمهوری پیشین چک و یکی از دگراندیشان و منتقدان دوره‌ی حکومت کمونیستی در چکسلواکی سابق، که در سال ۲۰۰۹ جایزه‌ی کوادریگا را در آلمان دریافت کرده بود، اعلام کرد که در صورت عملی شدن چنین تصمیمی، جایزه‌ی خود را پس خواهد داد.

انتقادها نتیجه داد

سرانجام موج انتقادها باعث شد که هیئت امنای مراسم بزرگداشت، از اعطای جایزه به ولادیمیر پوتین انصراف اعلام کند. این هیئت در بیانیه‌ی خود نوشت، با توجه به «انتقادات گسترده‌و فشار غیرقابل تحمل و خطر افزایش آن»، مراسم لغو می‌شود.
این بیانیه دو روز پیش از آغاز رایزنی‌های دوجانبه‌میان دولت‌های آلمان و روسیه منتشر شد. ولی به گفته‌ی ناظران سیاسی، عدم اعطای جایزه به ولادیمیر پوتین، تاثیری بر مناسبات میان دو کشور نخواهد داشت.

از روز دوشنبه (۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر)، رایزنی‌های دوجانبه‌ی دولت‌های آلمان و روسیه در شهر هانوفر آلمان آغاز می‌شود. در این رایزنی‌ها، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دمتری مدودیف رئیس‌جمهوری روسیه نیز شرکت دارند. هیئت‌های بزرگ اقتصادی از هر دو طرف نیز در مذاکرات شرکت می‌کنند تا قراردادهای تازه‌ای برای گسترش مناسبات اقتصادی امضا کنند.

ولادیمیر پوتین که خود زمانی رئيس‌جمهوری روسیه بود، هنوز درباره‌ی این ماجرا اظهارنظری نکرده است. از قرار معلوم، هیئت امنای مراسم بزرگداشت، در ماه مارس با ولادیمیر پوتین بر سر اعطای این جایزه هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود.
جایزه‌ی کوادریگا نام خود را از مجسمه‌ی برنزی بالای دروازه‌ی براندنبورگ در برلین گرفته که فرشته‌ای را با درفشی در دست و سوار بر ارابه‌ای با چهار اسب نشان می‌دهد. این جایزه قرار بود امسال برای یازدهمین بار اعطا شود.

تا کنون شخصیت‌هایی چون واسلاو هاول رئيس‌جمهوری پیشین چک، ، سیلویا ملکه‌ی سوئد، هلموت کهل و گرهارد شرودر، صدراعظم‌های پیشین آلمان، حامد کرزای رئيس‌جمهوری افغانستان، شیمون پرز رئیس‌جمهوری اسرائیل، ویکتور یوشچنکو رئیس‌جمهوری اوکرائین و چند شخصیت یا نهاد معتبر دیگر، از جمله‌ی پایگاه ویکیپدیا در اینترنت این جایزه را دریافت کرده‌اند.