به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۰۷، ۱۳۹۰

                   جواد شمقدری
«زندان‌های ايران مانند هتل است»

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) جواد شمقدری، معاون سينمايی وزارت ارشاد در اظهارنظری در باره بازداشت‌های اخير برخی از سينماگران ايران گفت: «اميدوارم دوستان روزنامه‌نگار به اوين سر بزنند و ببينند که اوين درست مانند هتل است و وضعيت خوبی دارد.»
شمقدری افزود: «ما در معاونت سينمايی پيگير اين هستيم که شرايطی را برای بازديد خبرنگاران از زندان اوين فراهم کنيم. تا پس از بازديد آن‌ها اطمينان پيدا کنند که وضعيت بازداشتی‌ها خوب است. بايد باور کرد که وضعيت زندانيان خوب است و زندان‌های ايران مثل هتل است.»
اين در حالی است که مخالفان حکومت از «وضعيت ناگوار» زندانيان و وجود «آزار و شکنجه» در آن‌ها می‌گويند و همچنين مقامات مسئول تعداد زندانيان در ايران را بيش از ظرفيت زندان‌ها می‌دانند.
عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون قضایی مجلس در تيرماه سال جاری به روزنامه شرق گفت: «الان چهار برابر ظرفیت موجود، زندانی داریم و در بعضی جاها تا هشت برابر هم رسیده است؛ یعنی زندانی که ظرفیت صد زندانی را دارد، ۸۰۰ زندانی را در خود جا داده است؛ این وضعیت را می‌توان در برخی شهرستان‌ها نیز مشاهده کرد.»
جواد شمقدری در ادامه سخنان خود در مورد بازداشت سينماگران گفت: «وقتی خبر می‌رسد که سينماگری دچار مشکل شده، ما وظيفه‌ داريم مشکل به وجود آمده را پيگيری کنيم اما نيازی نيست که اين پيگير‌ی‌ها هر لحظه رسانه‌ای شود. شايد حتی بعضی‌ها از اين پيگيری‌ها دلخور هم بشوند.»
وی گفت: «بايد بپذيريم که قوانين حرف اول و آخر را می‌زنند اما بايد به سمتی برويم که شرايطی را فراهم کنيم تا برای هنرمندان از قوانين ساده‌تر استفاده شود.»

فیلم مستند به اسم کهریزک
1-قسمت اول: 5/10 دقیقه
با استناد به گزارش شهود عینی از درون زندان ها و بازداشتگاه ها تصویری واقع بینانه و منصفانه را از پشت پرده ی پرونده های سیاسی ایران ارائه می دهد. با اشاره به چهار پرونده و شرح شیوه های پیچیده بازجوئی و با استفاده از فیلم های رسمی از بازجوئی متهمان ردیف چندم قتل های زنحیره ای که به تأیید رئیس مرکز انقلاب اسلامی رسیده است. این فیلم با استفاده از آرشیو صدا و سیما و سازمان قضائی نیروهای مسلح توسط گروهی از مبارزان سال 57 تهیه شده است.