به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۰

هشت سال زندان برای امیر شیبانی

دانشجو نیوز: هشتم مهرماه سال هشتاد و نه بود که «امیر شیبانی» دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مشهد دستگیر شد. پس از بیست و نه روز انفرادی با تحمل مواردی بارز آزار و اذیت از سوی بازجویان با اتهام ایجاد اغتشاش، هم‌کاری با رسانه‌های بیگانه، انتقال اطلاعات به بیگانه‌گان، ایجاد گروه‌ها و دسته‌های معترض به شعبه چهارم دادسرای انقلاب شهر مشهد فرا خوانده شد و در نهایت با وثیقه یک صد میلیون ریالی به طور موقت آزاد شد.
اینک به تازه‌گی این فعال دانش‌جویی به شعبه مذکور احضار شده و به وی اعلام شده است که
 روز دوازدهم مرداد ماه خود را برای اجرای حکم معرفی کند. این در حالی است که فقط در دادگاه  بدوی وی حاضر شده بوده است و اظهارات نهایی و یا حکم جهت اعتراض به وی ابلاغ نشده است. اینک این دانش‌جوی محروم از تحصیل با هشت سال زندان و بیست میلیون ریال جریمه نقدی روبه‌رو است و در صورتی که دادگاه اعتراض وی را نپذیرد وی باید جهت تحمل حکم راهی زندان شود.

از او خواستم در خصوص این حکم و هم‌چنین حکم‌های مشابهی که برای فعالان دانش‌جویی در مشهد صادر شده است، توضیح بیش‌تری دهد که در پی می‌آید:

آقای شیبانی‌زاده مطلع شدیم که شما از طرف شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد، برای اجرای حکم مجددن به دادگاه انقلاب احضار شدید. توضیح دهید که علت دستگیری شما در مرحله اول چه بوده و در چه شرایطی قرار گرفتین و اینک اجرای حکم به چه دلیل است؟

پس از حوادث بعد از انتخابات به دلیل فعالیت‌هایی که داشتم چند بار بازداشت شدم، به خاطر پرونده سخن‌رانی که در 16 آذر داشتم در هفتم بهمن ماه به دادگاه احضار شدم و دفاعیاتم را به آقای قاضی تحویل دادم اما بعد که خواستم از شعبه بیرون بیایم، اجازه این کار را ندادند. بعد از چند دقیقه ماموران اطلاعات سپاه اما رضا با دست‌بند و چشم‌بند من را از دادگاه به یک مکان نامعلوم منتقل کردند. حدود 29 روز در انفرادی بودم که این مدت با فشارهای روحی و جسمی هم‌راه بود، من را کتک می‌زدند، مشهد آن زمان خیلی سرد بود و با یک لباس نازک که بر تن داشتم با دست‌بند و پابند من را به یک صندلی می‌بستند و زیر برف نگه می‌داشتند که من بعدن دچار مشکلات زیادی شدم.

سپاه در این پرونده اتهامات واهی زده است. اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در اغتشاشات، تحریک جوان‌ها و سازمان‌دهی آن‌ها، توهین به رهبری و رییس جمهوری، تشویش اذهان عمومی از طریق پخش شایعات کذب و ارتباط با رسانه‌های بیگانه و فرستادن اطلاعات محرمانه برای آن‌ها از طریق سایت. بعد از 29 روز من را به زندان وکیل‌آباد بردند و پس از دوازده روز با تحت کفالت 10 میلیون تومانی آزاد شدم.

در دفاعیاتی که تحویل دادم نوشتم: «گیرم که می‌برید، گیرم که می‌زنید، گیرم که می‌کشید، با رویش ناگزیر جوانه چه می‌کنید؟» که متاسفانه بازپرس شعبه لطف کردند و این دفاعیه را نیز جز اتهامات بنده آوردند، یعنی من حق چنین دفاعی هم از خودم نداشتم.

آیا مشابه شما در آن زمان دیگر فعالان مشهدی هم دستگیر شدند؟

در یک پروسه زمانی فشار زیادی روی فعالین مشهد بود. در آن زمان آقای لطفی که از فعالان دانش‌جویی دانش‌گاه آزاد و از فعالین حقوق بشر بودند هم بازداشت شدند، هم‌راه با من خانم فائزه گوهری (از فعالین دانش‌جویی) و خانم اعظم مهدیان نیز بازداشت شدند. همه ما با اتهامات تقریبن یک‌دستی روبه‌رو شدیم.

در مدارکی که برای این اتهامات می‌دادند چنین مواردی وجود نداشت و همه را به گزارش واصله و یا به علم قاضی می‌گفتند و بیش از این هم نبود.

برای شما که برای اجرای حکم احضار شدید چه حکمی در نظر گرفتند و چقدر است؟

حدود یک ماه پیش برای مسئله دیگری به دادگاه رفتم که گفتند شما در شعبه چهار پرونده‌ای دارید که باید پی‌گیری کنید. به آن شعبه رفتم و رییس شعبه پرونده بنده را بیرون آورد و گفتند که به هشت سال حبس تعزیری و 2 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدید. در صورتی که من برای دفاعیه در دادگاه احضار نشده بودم و وقتی اعتراض کردم با تهدید من را از دادگاه بیرون انداختند.

وکیل من آقای دکتر شیخ‌الاسلامی مسایل را پی‌گیری کردند اما نتوانستند به پرونده من دست‌رسی داشته باشند. به حکم اعتراض زدیم که روز پنج‌شنبه از دادگاه انقلاب تماس گرفتند و فرمودند 10 مرداد برای اجرای حکم باید به دادگاه شعبه چهار به ریاست آقای صدفی بروم.

فضای فعالان دانش‌جویی در مشهد بعد از 18 تیر در چه شرایطی است؟

فضای خفقانی بین فعالان دانش‌جویی مشهد وجود دارد. دوستانی مانند آقای صادق تابعی و مهدی صالحی‌نکو در دانش‌گاه خیام با مجوز دانش‌گاه نشریه «دگر‌پذیری» را پخش می‌ردند که هر کدام با احکام یک ترم تعلیق مواجه شدند و با وجود این‌که اعتراض زدند باز هم این احکام تایید شد. بعضی از دوستان در دانش‌گاه فردوسی هستند که با وجود این‌که درس‌شان تمام شده اما هنوز کارنامه‌ای به آن‌ها ندادند و اجازه ندادند برای کارشناسی‌ارشد شرکت کنند.

با فعالان دانش‌جویی مشهد که فعالیت‌های زیر ساختی دارند هم از طرف وزارت اطلاعات و هم از طرف سپاه برخوردهای شدیدی می‌شود. به خصوص این‌که اطلاعات سپاه الان بیش‌تر پرونده‌های دانش‌جوها را در دست خود گرفته است. به خاطر این‌که بیش‌تر دوستان در دادگاه انقلاب پرونده دارند با کوچک‌ترین حرکتی با این پرونده‌ها تهدید می‌شوند.