به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۰

پگاه آهنگرانی و مهناز محمدی آزاد شدند

کمیته گزارشگران حقوق بشر- پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان، امروز با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

دو روز پیش، به رغم تودیع وثیقه و اعلام مقامات قضایی از جمله سخنگوی قوه قضاییه، و در حالی که جمعی از فعالان مدنی و خانواده ی پگاه آهنگرانی و مهناز محمدی، به منظور استقبال از آنان تا پاسی از شب گذشته مقابل زندان اوین منتظر بودند، به دلایل نامعلوم از آزادی آنان جلوگیری شده بود و سرانجام امروز پگاه آهنگرانی و مهناز محمدی با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.

مهناز محمدی، مستندساز و فعال حوزهٔ زنان، از روز ۵ تیرماه در پی حمله ماموران امنیتی به منزل‌اش و تفتیش و ضبط وسایل او بازداشت شده بود. او در این مدت شرایط جسمی نامناسبی داشت و به دلیل بیماری و فشارهای وارد شده در طول این بازداشت مدت دو هفته را در بیمارستان بستری بود. وی با تودیع وثیقه صدمیلیون تومانی به طور موقت آزاد شده است.

پگاه آهنگرانی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از حامیان و فعالین ستاد تبلیغاتی میرحسین موسوی بود، شامگاه روز ۱۹ تیر ماه توسط ۵ نفر از ماموران امنیتی در منزل شخصی‌اش در تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. وی قرار بود به دعوت دویچه‌وله (صدای آلمان) از ۱۳ تا ۲۱ تيرماه ۱۳۹۰ برای پوشش وبلاگی جام جهانی فوتبال زنان به آلمان برود که از خروج او از کشور ممانعت به عمل آمد.

مرضیه وفامهر، همسر ناصر تقوایی و بازیگر نیز از جمله هنرمندانی است که از بیش از یک ماه پیش کماکان در بازداشت به سر می برد.