به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۱۴، ۱۳۹۲

«توافق هسته‌ای به کنار، ایران یک تمدن بزرگ با مردمی بزرگ است.»

حسن روحانی روی جلد تایم

موضوع ویژه‌ این شماره از مجله تایم به نشانه‌های تغییر در دیپلماسی ایران، به‌ویژه موضوع «رابطه ایران و آمریکا» اختصاص یافته است.
فرید زکریا، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سرشناس آمریکایی نیز در یادداشتی با عنوان «حسن روحانی چگونه می‌تواند صلح با آمریکا را برقرار کند؟»، به پیچیدگی‌های برقراری رابطه ایران و آمریکا پرداخته است.
وی با اشاره به تماس تلفنی اخیر باراک اوباما با حسن روحانی، به مشابهت بین این رویداد و تماس تلفنی روسای‌جمهور «ایالات متحده» و «چین» در سال 1972، اشاره کرده و تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو موقعیت را مطرح کرده است. زکریا با اشاره به دشواری‌های رابطه اخیر، راهکارهایی برای حل مشکل موجود بین ایران و آمریکا ارائه داده و توافق هسته‌ای را با دادن حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد پزشکی و صلح‌آمیز به ایران از یکسو و برقراری نظارت دقیق بر تاسیسات هسته‌ای از سوی دیگر، ممکن دانسته است. او به بازگشت‌ناپذیر بودن مسیر کسب فناوری هسته‌ای از سوی ایران اشاره و ابراز امیدواری کرده است که «ایران آنقدر باهوش باشد که اثرگذاری و امنیت را در ایجاد روابط برابر با غرب بداند.» او در پایان نوشته است: «توافق هسته‌ای به کنار، ایران یک تمدن بزرگ با مردمی بزرگ است. این یک تراژدی است که ایران از نظام جهانی منزوی شده باشد... واشنگتن باید از هر فرصتی استفاده کند و هر تلاشی را انجام دهد تا بببیند مذاکرات هسته‌ای می‌تواند گشایش‌های جدیدی را ایجاد کند. این تنها امکان برای این است که روزی، سال 2013 به‌عنوان سالی نگریسته شود که ایران از «سرما» بیرون آمد.»
اقتصاد آنلاین