به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۱۱، ۱۳۹۲

کارتون خواب از فیرزه مظفری

ناگهان آمریکا تعطیل شد

در سياست آمريکا رخدادي موسوم به تعطيلي دولت به موقعيتي گفته مي‌شود که 
دولت فدرال آمريکا در پي اختلاف ميان مجلس نمايندگان و مجلس سنا بر سر لايحه بودجه، با پايان يافتن ماه سپتامبر از روز سه‌شنبه به طور رسمي و تا مدت نامشخصي در وضعيت تعطيل قرار گرفت و خدمات‌دهي بخش بزرگي از نهادهاي دولتي متوقف شده است. اين اتفاق پس از آن رخ داد که مجلس نمايندگان و مجلس سناي آمريکا نتوانستند تا پايان سال مالي اين کشور در مورد بودجه به توافق برسند.با اعلام تعطيلي نهادهاي دولتي بيش از هفتصد هزار کارمند دولت آمريکا فعلا مجبور شده‌اند بدون دريافت حقوق به مرخصي بروند. بر اساس اعلام دولت هيچ تضميني وجود ندارد که پس از تامين بودجه پرداختي در قبال اين مرخصي‌هاي اجباري از سوي دولت صورت گيرد.
چرا دولت فدرال تعطيل مي‌شود؟
در سياست آمريکا رخدادي موسوم به تعطيلي دولت به موقعيتي گفته مي‌شود که دولت ارائه تمام خدمات را بجز خدمات ضروري را متوقف مي‌کند. تعطيلي دولت زماني روي مي‌دهد که قانونگذاران آمريکايي نتوانند بر روي بودجه مالي براي سال مالي جديد به توافق برسند. در نتيجه زماني که بودجه کافي وجود نداشته باشد، دولت آمريکا مي‌تواند خدمات غير ضروري را در ابتداي سال مالي جديد متوقف کند.جمهوري خواهان آمريکا که در مجلس نمايندگان اين کشور اکثريت را در اختيار دارند، اعلام کرده بودند که شرط تصويب بودجه در مجلس نمايندگان آمريکا به تعويق افتادن برنامه‌هاي اصلاحات بيمه درماني فراگير مورد تاكيد اوباما موسوم به «اوباما کر» است. بودجه پيشنهادي اوباما براي آنکه عملي شود بايد در هر دو بخش کنگره يعني مجلس نمايندگان و سنا مورد تصويب قرار گيرد. اين بودجه در سنا با توجه به اينکه اکثريت سناتورها دموکرات‌ هستند، تصويب شد اما مجلس نمايندگان اين کشور که اکثريت آن در اختيار جمهوري خواهان قرار دارد از تصويب بودجه پيشنهادي دولت اوباما سر باز زد. کنگره مي‌توانست پيش از مهلت انقضاي اين بودجه، بودجه اضطراري ديگري تصويب کند تا دولت از تعطيلي نجات يابد. اما مشکل اينجاست که مجلس نمايندگان با اکثريت جمهوري‌خواه و مجلس سنا با اکثريت دموکرات در مورد نحوه تصويب اين بودجه با هم اختلاف دارند.
1.3 ميليون كارمند ضروري بدون تعطيلات
کارمندان دولتي که خدمات ضروري ارائه مي‌دهند و با نام «کارمندان ضروري» شناخته مي‌شوند لازم است که به فعاليت خود ادامه دهند. به طور معمول بخش‌هاي مهم و اصلي دولت از جمله نهادهاي مربوط به امنيت ملي، سلامت عمومي و يا برنامه‌هايي که به صورت قوانين دائم درآمده‌اند (نظير امنيت اجتماعي)، شامل نيروهاي پليس،‌ آتش‌نشاني، خدمات ملي آب و هوا، خدمات درماني،‌ شرکت پست، بخش‌هاي اورژانس مراکز درماني، گشت مرزي، زندان‌هاي فدرال، مراکز اعمال قانون، امداد اضطراري، شبکه بانکي، نيروهاي مسلح،‌ شرکت آب و برق و مديريت ترافيک هوايي همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.بر اسسا امار از مجموع دو ميليون كارمند دولتي آمريكا 1.3ميليون کارمند «ضروري» دولت در دوره‌ تعطيلي بايد به کار خود ادامه دهند، اما تا زماني که دولت فدرال تعطيل باشد (که مشخص هم نيست اين تعطيلي چقدر طول بکشد)، حقوقي دريافت نخواهند کرد. تنها پرسنل نظامي هستند که طبق مصوبه کنگره و امضا اوباما حتي در دوره تعطيلي حقوق خود را دريافت مي‌کنند. 1.4 ميليون نفر از پرسنل نظامي و 500 هزار نفر از کارکنان بخش پستي هم به عنوان نيروهاي «ضروري» به شمار مي‌روند.
700هزار كارمند بلاتكليف شده اند
در همين حال روزنامه ديلي تلگراف در گزارشي به موضوع تعطيلي دولت واشنگتن پرداخت و در اين زمينه نوشت: در پي تعطيلي دولت آمريکا حدود 700 هزار تن از کارکنان دولتي که يک سوم کل کارکنان دولت واشنگتن را تشکيل مي‌دهند، مجبور به مرخصي اجباري بدون حقوق خواهند شد.در پي اين اقدام فعاليت سازمان ملي هوانوردي و فضا (ناسا) به طور کلي متوقف شد و صدور گذرنامه به حالت تعليق درآمد. آژانس‌هاي حفاظت محيط زيست، پارک‌هاي ملي، موزه ها، بخش‌هايي از وزارت اقتصاد، خزانه داري، امور وام‌هاي مسكن، تحقيقات و ارائه مشاوره‌ در مراکز درماني، خدمات مهاجرت، بساري از مراجع قضايي، مراکز نظارتي، نهادهاي نظارت مالي، خدمات صدور ويزا و گذرنامه و فعاليت مراکز خدمات بازنشستگي تقريبا به طور كامل تعطيل شده اند. برخي از سازمان‌هاي دولتي، مانند ارائه دهندگان خدمات غيرحياتي در فرودگاه‌ها، به کارکنان خود پيشنهاد کرده‌اند حتي‌الامکان در محل کار خود حاضر شوند اما طبيعتا قادر به اجبار آنان به ادامه کار بدون حقوق نيستند و در نتيجه، انتظار مي‌رود فعاليت اين سازمان‌ها با اختلالاتي همراه باشد.
اوباما: آنها کار خود را کردند
باراک اوباما در صفحه توييتر خود ساعاتي پس از نيمه شب به وقت محلي نوشت: «آنها کار خود را کردند. گروهي از جمهوري خواهان در مجلس نمايندگان دولت را مجبور به تعطيلي کردند و اين اقدام به خاطر طرح اصلاحات برنامه‌هاي بهداشتي صورت گرفت.» بامداد روز سه‌شنبه باراک اوباما در سخناني که از شبکه‌هاي راديو و تلويزيون آمريکا پخش شد، اعلام کرد که به دليل تصويب نشدن لايحه بودجه دولت فدرال در کنگره اين کشور، نهادهاي دولتي امکان ادامه فعاليت و ارائه خدمات را ندارند و کنگره را متهم کرد که به وظيفه خود در تصويب لايحه بودجه عمل نکرده است. پيشتر، دفتر رياست جمهوري آمريکا به نهادهاي دولت فدرال اعلام کرده بود که منابع مالي لازم براي ادامه فعاليت آنها در اختيار دولت قرار نگرفته و بايد خود را تعطيل محسوب کنند. اوباما در عين حال گفت که نهادهاي ارائه دهنده خدمات حياتي به کار خود ادامه خواهند داد و به خصوص از واحدهاي ارتش خواست که همچنان آمادگي خود براي دفاع از کشور را حفظ کنند.رئيس جمهوري آمريکا يادآور شد که کنگره پيشتر بودجه عمليات ارتش در خارج را تصويب کرده و اين مصوبه به امضاي او رسيده است.حدود يک ساعت مانده به نيمه شب مجلس نمايندگان آمريکا خواستار برگزاري جلسه‌اي با نمايندگان سنا براي دستيابي به توافق شده بود اما دموکرات‌ها در واکنش اعلام کردند که براي جلوگيري از تعطيلي دولت ديگر خيلي دير شده است.آخرين باري که دولت آمريکا تعطيل شد به 17 سال پيش باز مي‌گردد. در اواخر سال 1995 و اوايل سال 1996 دولت آمريکا به مدت 21 روز تعطيل شد که در اين جريان نيز باز هم پاي جمهوري خواهان در ميان بود. در آن زمان جمهوري خواهان آمريکا سعي داشتند بيل کلينتون، رئيس جمهوري وقت را مجبور به کاهش هزينه‌هاي عمومي کنند. البته اين تاکتيک جمهوري خواهان در آن زمان نيز با شکست مواجه شد و کلينتون در انتخابات ديگري که اواخر سال 1996 برگزار شد توانست بار ديگر بر مسند رياست جمهوري تکيه زند. 
ابتکار