به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۱۰، ۱۳۹۲

نطنز، انرژی هسته‌ای و 3 هزار سال تاریخ

نطنز در صدر اخبار رسانه ها
 نطنز در سال های اخیر در صدر اخبار رسانه ها قرارگرفت. از وقتی حرف انرژی هسته ای به میان آمد این شهر نیمه کوهستانی هم از خلوت خود بیرون آمد و در رسانه ها جا خوش کرد. اما تا پیش از این به تحفه اش معروف بود که بسیاری هم آن را نمی‌شناسند.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه گردشگری ـ به آنها که اهل سفرند توصیه می کنیم که تا هوا سرد نشده است، سفر به نطنز را از دست ندهند، که اگر غفلت کنند باید صبر کنند تا گرمای سال آینده. نه آن که نشود سفر کرد؛ می شود، فقط سرما گاه چنان شدید می شود که امکان ماندن در فضای بیرون از خانه و بازدید از این شهر تاریخی را منتفی می‌کند.

برای رسیدن به نطنز باید از کاشان رد شوید و به سمت  اصفهان ادامه مسیر دهید، جاده نطنز از مسیر اصلی جدا می شود و تا پای کوههای کرکس می رود.

کوه کرکس، بخشی از نیمه شمالی رشته کوههای مرکزی ایران و  حاصل گدازه‌هایی است که از راه شکاف‌های موجود در سطح زمین به بیرون راه یافته‌اند.  قله‌های کوهستان کرکس به علت ارتفاع زیاد تقریباً نیمی از سال پوشیده از برف بوده و منبع اصلی چشمه‌های متعددی است که در دامنه‌های این کوهستان جریان دارند.

 بر اساس گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران، هم اکنون کل و بز، قوچ و میش وحشی، گراز، گرگ و پایکا در منطقه کرکس زندگی می‌کنند و منطقه شکار ممنوع کرکس از بهترین مناطق حفاظت شده ایران به شمار می رود.

نطنز در کوهپایه کوه کرکس واقع شده، شهری تاریخی در استان اصفهان که نام قدیم آن"  بلیده" بوده است.
سرو کهنسال نطنز
یکی از شناخته شده ترین اجزای شهری در نطنز درختان سالخورده آن است، در یکی از محله های شهر به نام کوی رهن، چنار قدیمی نشسته است که امروز بعنوان یک جاذبه شناخته می شود.
قدمت این درخت تنومند طبق گفته اهالی قدیمی محل به زمان امام حسن عسگری (ع)می رسد. قطر تنه درخت درقسمت پایین حدود 6متر و ارتفاع آن به حدود 30 متر می‌رسد.
شهر هنوز شکل قدیمی خود را حفظ کرده است و پر از کوچه باغ است. آب در این شهر فراوان است و اگر تصورتان از یک شهر کویری شهری خشک و بی آب است در سفر به نطنز به اشتباه تان پی خواهید برد؛ از هر کوچه و خیابان نهری پر از آب روان است.
مسجد جامع نطنز
از مهمترین دیدنی های شهر مسجد جامع نطنز است:

مسجد جمعه  یا مسجد جامع نطنز مجموعه‌ای از چندین بنا است که این بناها در دوران الجایتو خدابنده و پسرش ابوسعید بهادرخان در طول چندین سال  ساخته شده‌است.

از نقاط دیدنی مسجد، کانال قنات آبی است که با چند پله ازصحن مسجد به  آن می‌رسید .

ساختمان مسجد، از آجر و ملات ساخته شده  و با آهک پوشیده و تزیین شده‌است.

تعدادی کتیبه و سنگ نبشته سال ساخت مسجد، تاریخ های مرمت و سازندگان و مرمتگران و حامیان مالی آن را معرفی می کند.
آتشکده نطنز
آتشکده:
در همان نزدیکی مسجد جامع، آتشکده باستانی نطنز در میان باغی با صفا قرار گرفته،  و در میان باغی قرار دارد که دیدن اش خالی از لطف نیست.
همانطور که توقع دارید  این آتشکده هم  بنایی از عهد ساسانی است و از جمله بناهای نادری است که به شکل زمان ساختش باقی مانده است.
این ساختمان  2 متری چهارستون از هفت ستون اولیه خود را حفظ کرده، همچنین یک اتاق از چهار اتاق آن هم بجا مانده و بقیه فروریخته‌است.
 دو تاقچه نیز از چهار تاقچه‌ای که سطح مربع بنا را به تاق فوقانی گنبد متصل می‌کند هنوز باقی است.
گنبد باز
گنبد باز:
در هرکجای نطنز که بیایستید " گنبد باز " بنحوی در معرض دید شما قرار می گیرد.
گفته می شود که این گنبد به دستور شاه عباس ساخته شده است. جریان ساخت آن به این ترتیب بوده است که شاه عباس تمرینات جنگی و شکارهای خود را در دشت های بین نطنز و اردستان انجام می‌داده  و یک بازشکاری به نام " باز لوند" در این شکارگاه ها وجود داشته است که مورد توجه شاه عباس قرار داشته، این باز در جنگ بایک عقاب زخمی شده و پس از چند روز می میرد، شاه که این موجود دوست داشتنی را از دست رفته می بیند در محلی که باز صید عقاب شده بوده گنبد باز را در سال 1001، بنا می نهد.
بقعه شیخ عبدالصمد
دیدن بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی را هم نباید از دست داد چرا که  این ساختمان تقریبا همزمان با مسجد جامع و در سال 707هجری ساخته شده‌اند.
 در راهرو مشترک ما بین مسجد و مقبره شیخ عبدالصمد  سردر مخصوصی برای خانقاه ساخته شده که کتیبه آجری آن به خط ثلث برجسته باقی مانده است.
 گفتنی است؛ قسمتی از بالای محراب آرامگاه شیخ عبدالصمد هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. قسمت‌هایی از این محراب در اواخر قرن گذشته به سرقت رفته بود.
 در سفر به این شهر زیبا و تاریخی، بازدید از تعدادی بنای مذهبی را حتما در برنامه تان بگنجانید، این اماکن فارغ از اهمیت مذهبی شان دارای داستان ها و فضاهای منحصر بفردی هستند که آنها را برای هر بازدیدکننده ای جذاب می کند، تعدادی از این بقعه ها در روستاهای اطراف نطنز هستند:
امامزاده عبدالله در داخل شهر، امامزاده رقیه خاتون درمحله قلیاق، شاهزاده سلیمان در روستای بیدهند، امامزاده احمد بن زین العابدین در روستای خفر، امامزاده سلطان حسین در روستای ابیازن و امامزاده میر احمد که در میان افراد محلی به سادات معروف است و در روستای جاریان قرار دارد.
در سال های اخیر امامزاده آقا علی عباس هم در میان مردم شهر و حتی شهرهای اطراف دارای جایگاه ویژه ای شده است بطوریکه هر ساله مردم زیادی برای زیارت به این مکان سفر می کنند و نذورات شان را تقدیم این امامزاده می کنند که بنا به روایات در واقع نسبتی با خانواده پیامبر ندارد، بلکه یکی از یاران امام رضا ( ع) بوده است که به دست مامون عباسی کشته شده است.
بقعه میر سید و سید واقف در روستای افوشته از دیگر امامزاده های معروف اطراف نطنز است و دلیل اهمیت آنها این است که تعداد زیادی از مردم نطنز که سید هستند از فرزندان این دو سید هستند، بنحوی که نام خانوادگی واقفی از جمله فامیلی های بسیار رایج در نطنز و اطراف آن است.
قلعه طرق
قلعه طرق:
قلعه اشکانی طرق، عمارت خشتی بزرگی است که از دوران قاجار تا به حال غیر مسکونی مانده است و به همین دلیل به عنوان مهریه و جهیزیه در تملک زنان قرار گرفته است.
این قلعه خشتی که در بلندی روستا قرار دارد مجموعه‌ای سه طبقه است: طبقه‌ اول مخصوص نگهداری دام است، طبقه  به عنوان انبار کاه و یونجه مورد استفاده قرار می گیرد و طبقه فوقانی مسکونی بوده است.
در بالای قلعه، اتاقک ‌های دیده‌بانی قرار دارد، زیر قلعه هم تونل‌هایی وجود دارد که در مواقع خطر مخفیگاه اهالی روستا بوده است.
هنگام بازگشت از نطنز، در حالیکه انبوهی خاطره خوش و احتمالا مقدار زیادی میوه و خشکبار با خود برمی گردانید، حتما حسرت می خورید که چرا شهری به این زیبایی و قدمت فقط به خاطر انرژی هسته ای به شهرت رسیده است.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی