به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۹۳

نیویورک تایمز:

سناتور رابرت منندز 

رشوه اسرائیل به سناتورهای آمریکایی

تهران – ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با بررسی اختلافات سناتور دموکرات رابرت منندز با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا درباره تحریم تازه علیه ایران ، نوشت:

منندز در هفت سال گذشته ۳۴۱ هزار دلار از گروه های حامی اسراییل دریافت کرده و از کنایه اوباما در این خصوص عصبانی است.


به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، هنگامی که سناتور رابرت منندز از ایالت نیوجرسی هفته پیش گفت که دو ماه به باراک اوباما زمان می دهد و پس از آن تهدید وتوی رییس جمهوری را نادیده می گیرد و تحریم های جدید علیه ایران را به رای می گذارد، روشن کرد که این تاخیر ناشی از وفاداری به رییس جمهوری هم حزبی او نیست.

منندز در پاسخ به این پرسش که آیا رییس جمهوری یا کسانی از کاخ سفید با او لابی کرده اند، گفت :ˈ من از کاخ سفید تماسی دریافت نمی کنم ˈ.
این حرف در واقع تایید شکاف و اختلاف بین اوباما و منندز – دموکرات عالی رتبه در کمیته روابط خارجی سنا – بود.
در هفته های اخیر با حملات سناتور منندز به اوباما در ارتباط با ایران و کوبا، این شکاف در هفته های اخیر در منظر عموم قرار گرفته است.

منندز روز سه شنبه در جریان یک جلسه استماع در یکی از کمیته های فرعی سنا، به شدت مقامات وزارت امور خارجه آمریکا را درباره اقدام اوباما مبنی بر گشایش روابط دیپلماتیک با کوبا مورد پرسش قرار داد و این اقدام را ˈمعامله ای بدˈ توصیف کرد که اصول محکم را در ازای هیچ و پوچ فدا می کند.
منندز پیش از این در ماه دسامبر نیز از اقدام دولت اوباما در زمینه نزدیکی دیپلماتیک با دولت کوبا انتقاد کرده بود.
سناتور منندز همچنین در ارتباط با طرح اعمال تحریم های جدید علیه ایران، با اوباما به نزاع برخاسته است. منندز یکی از طراحان این طرح است اما اوباما معتقدست که تحریم های جدید مذاکرات با ایران را مخدوش خواهد کرد.

ماه گذشته (ژانویه) در جریان سخنرانی سالانه اوباما در کنگره در حالی که سایر دموکراتها هنگام صحبت اوباما درباره وتوی تحریم های جدید ایران به تشویق می پرداختند، منندز با چهره ای اخم آلود بر جای خود نشسته بود.
منندز چند روز بعد به مقامات دولت آمریکا گفت، استدلال آنان بر ضد تحریم های جدید طوری است که ˈبه نظر می رسد آنان رئوس سخنان خود را مستقیما از تهران دریافت می کنندˈ.
سناتور منندز همچنین بر تحریم های بیشتر علیه روسیه و کمک نظامی به اوکراین تاکید کرده است.

برخی دموکراتها مانند ˈاوان بایˈ سناتور سابق از ایالت ایندیانا می گویند که چنین مناقشه هایی موجب بروز مشکلات نمادین برای اوباما می شود.
وی می گوید زمانی که چهره های بانفوذی از حزب دموکرات بطور علنی دیدگاه متفاوتی از رئیس جمهوری بیان می کنند، برای اوباما کار توضیح مواضع خود برای مردم آمریکا دشوارتر می شود؛ اما ساز مخالف سناتور منندز با دولت اوباما برای جمهوریخواهان بسیار خوشایند است.
سناتور جمهوریخواه «لیندزی گراهام» در این باره می گوید: هر وقت سناتوری از حزب دیگر چنین حرف هایی می زند، به ما بسیار کمک می کند.
سناتور ˈباب کورکرˈ رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز منندز را یک شریک عالی توصیف می کند. منندز در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ از نامزدی هیلاری کلینتون حمایت کرده بود.
در سال ۲۰۱۰ نیز منندز و اوباما دچار اختلاف شدند زمانی که ˈمارتا کوکلیˈ نامزد دموکرات برای جایگزینی سناتور ادوارد کندی و کسب کرسی ماساچوستس در رقابت شکست خورد. در آن زمان یک مقام کاخ سفید که خواشت نامش فاش نشود ، مقصر این شکست را منندز دانست که در آن زمان رییس بخش مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات بود.
منندز موارد دیگری از اختلاف نظر با دولت اوباما داشته است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: اما مهمترین موضوعی که به رنجش و حتی خشم منندز از اوباما منجر شده، این حرف اوباما در یک جلسه محرمانه در ماه گذشته است که گفته بود حامیان تحریم ایران تحت تاثیر انگیزه های سیاسی هستند.
برخی حاضران در آن جلسه این اظهارنظر اوباما را اشاره ای به فشارهای گروه های طرفدار اسراییل تعبیر کردند.
این در حالی است که به گفته گروه تحقیقاتی غیر حزبی ˈمپ لایتˈ، سناتور منندز در هفت سال گذشته ۳۴۱ هزار و ۱۷۰ دلار از گروه های طرفدار اسراییل دریافت کرده است.