به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۲۴، ۱۳۹۷

حسین مهری، روزنامه‌نگار پرسابقه ایرانی درگذشت

حسین مهری، روزنامه‌نگار پر سابقه ایرانی در سن ۸۲ سالگی در لس‌آنجلس آمریکا درگذشت. او به عنوان نویسنده، مترجم و گزارشگر، سال‌های طولانی در داخل و خارج از کشور با رسانه‌های ایرانی همکاری می‌کرد.

حسین مهری روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم و برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون، شامگاه شنبه (۱۲ آوریل/ ۲۲ اردیبهشت) در شهر لس‌آنجلس آمریکا در گذشت.
حسین مهری در سال ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. در سال ١٣٣٧ در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران به دریافت درجه لیسانس نائل شد. پس از پایان تحصیل به عنوان نویسنده، مترجم و گزارشگر با رسانه‌های ایران همکاری می‌کرد.
در سال ١٣٥٣ همراه با خانواده خود برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. پس از انقلاب ۵۷ در ایران در پاریس ماندگار شد و با رسانه‌های نزدیک به "نهضت مقاومت ملّی ایران" به رهبری دکتر شاپور بختیار همکاری می‌کرد.
مهری از سال ١٩٩١ به آمریکا رفت و با رادیوی ٢٤ ساعته "صدای ایران" در شهر لس‌آنجلس همکاری داشت. در این رادیو آقای مهری تولید برنامه "چهره‌ها و گفته‌ها" را بر عهده داشت که ۲۰ سال ادامه یافت. تا زمان توقف کار رادیو "صدای ایران"، شمار برنامه‌های "چهره‌ها و گفته‌ها" از ۱۵ هزار فراتر رفت.
پس از توقف کار رادیو "صدای ایران" در سال ۲۰۱۲، آقای مهری به همکاری با دیگر رسانه‌های فعال در کالیفرنیا از جمله تلویزیون "اندیشه" به مدیریت رضا گوهرزاد پرداخت.
از حسین مهری چندین کتاب ترجمه و مقالات زیادی منتشر شده است. جلد نخست "جنس دوّم" از سیمون دوبووار، "افسانه شکست مالرو" از رومن گاری و "پاییز پدرسالار" از گابریل گارسیا مارکز، از جمله ترجمه‌های این روزنامه‌نگار و مترجم هستند.

صدای آلمان