به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۲۴، ۱۳۹۷

توجه منتقدان به «همه می‌دانند» در «کن»

 سه‌شنبه اصغر فرهادی به همراه ستارگان تازه‌ترین فیلم سینمایی‌اش «همه می‌دانند»، پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم بازیگران اسپانیایی برنده اسکار و ریکاردو دارین بازیگر آرژانتینی و تهیه‌کنندگان فیلم در مراسم فرش قرمز هفتادویکمین جشنواره فیلم کن شرکت کرد تا افتتاحیه این جشنواره مهم سینمایی به نام کارگردان مطرح ایرانی آغاز شود.

«همه می‌دانند» یکی از 21 فیلم بخش مسابقه جشنواره کن امسال هم هست و این فیلم در نخستین نمایشش در جشنواره فیلم کن توانست نظرات بسیاری را به خود جلب کند و تماشاچیان این فیلم بعد از دیدن آن چنددقیقه‌ای کارگردان و عوامل را ایستاده تشویق کردند. بسیاری از منتقدان نظرات متفاوتی درباره جدیدترین ساخته اصغر فرهادی داشتند. پیتر برادشاو، منتقد گاردین درباره «همه می‌دانند» نوشت: «قصه‌گویی فرهادی نیرویی قوی دارد». پیتر دبروژ از ورایتی هم گفت: «هرچند فیلم برای رسیدن به جایی که رازگشایی‌های آن بتواند تأثیرگذار باشد، کند است، اما همین که این رازگشایی‌ها اتفاق می‌افتد، بی‌اختیار جذاب می‌شود».
بوید فان‌هویی از هالیوودریپورتر هم نوشت: «اگر فیلم تا حد زیادی قابل دیدن باقی می‌ماند، به این خاطر است که فرهادی تعدادی از بهترین بازیگران اسپانیا را به کار گرفته است و آنها می‌دانند چگونه به شخصیت‌های خود جان ببخشند، حتی وقتی کار زیادی برای انجام‌دادن ندارند (گرچه چند نفر از آنها حرف برای گفتن زیاد دارند»).
در خلاصه داستان تریلر روان‌شناختی «همه می‌دانند» آمده است: کارولینا (با بازی کروز) برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش دهکده‌ای در اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تأثیر می‌گذارد.
«همه می‌دانند» بعد از «آموزش بد» به کارگردانی پدرو آلمودوار، دومین فیلم اسپانیایی‌زبان است که در تاریخ برگزاری جشنواره کن به‌عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد سینمایی انتخاب شده است. همچنین برای اولین‌بار در سال‌های اخیر، جشنواره کن با فیلمی ساخته فیلم‌سازی غیرفرانسوی یا غیرآمریکایی شروع شد.
الکساندر ماله-گی از شرکت ممنتوفیلمز در پاریس، آلوارو لونگوریا از شرکت اسپانیایی مورنافیلم و شرکت ایتالیایی لاکی‌رد به‌طور مشترک «همه می‌دانند» را تهیه کرده‌اند. همچنین شرکت فوکِس‌فیچرز در ساعات پایانی سه‌شنبه و در اولین شب هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن، حق پخش فیلم اسپانیایی‌زبان «همه می‌دانند» به کارگردانی اصغر فرهادی را خریداری کرد.
فوکس‌فیچرز «همه می‌دانند» را در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای‌جنوبی، هند، تعدادی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه به جز ایران توزیع می‌کند. فوکس حق پخش این فیلم در اسپانیا را سال گذشته از آن خود کرد.
پیتر کویافسکی رئیس فوکس‌فیچرز گفت: اصغر یک فیلم‌ساز جهانی است که آثارش فراسوی زبان است. جوربودن استعدادهای او با نقش‌آفرینی‌های احساسی پنه‌لوپه، خاویر و ریکاردو، تماشاگران را مسحور می‌کند.
اکران «همه می‌دانند» در فرانسه از نهم ماه می ‌مصادف با نوزدهم اردیبهشت با ۴۳۰ سینما آغاز می‌شود.
شرق