به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۹۹

فائزه هاشمی رفسنجانی خواستار برقراری روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل شد

 
فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی رییس پیشین جمهوری اسلامی 
چند هفته پس از عادی‌سازی رابطه میان اسرائیل و دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس، فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی رییس پیشین جمهوری اسلامی، با تاکید بر این که اسرائیل «مشتاق عادی‌سازی روابط خود با کشور‌های مسلمان است»، خواستار به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی تهران و برقراری روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل شد.

فائزه هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی گفت: «وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم مشاهده می‌شود که اسرائیل از سال ۱۳۴۸ در سازمان ملل به عنوان یک کشور شناسایی شد. اعراب و یهودی‌ها در این سرزمین سکونت دارند. در طول تاریخ کشورهایی تجزیه و با هم ادغام شده‌اند، با جنگ یا صلح تغییرات زیادی در طول تاریخ رخ داده است. بحرین از ایران جدا شد، شوروی به ۱۵ جمهوری تبدیل شد، ادغام دو آلمان و تجزیه دو کره، روسیه هم شبه جزیره کریمه را گرفت. و از این مثال‌ها زیاد است. از سوی دیگر باید در عرصه جهانی به‌روز باشیم و تصمیماتی را بگیریم که با منافع ما سازگار باشد. حمایت از مسلمانان فلسطین کار با ارزشی است. فلسطینیان مسلمان هستند و این کشور سرزمین مقدس مسلمانان است، کشته شدن و آزار دیدن مسلمانان بد است که قطعا بد است. بعد از بهار عربی یا بیداری اسلامی در سوریه، بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان کشته شدند و چندین میلیون آواره. مسلمان با مسلمان فرق دارد؟ چین مصائبی را بر سر مسلمانان ایغور می‌آورد، آنها را وارد اردوگاه‌های کار اجباری کرده و فرزندانشان را از خانواده‌ها جدا می‌کند و... . مسلمانان چچن در روسیه چه وضعیتی دارند؟با چین و روسیه در ارتباط بسیار نزدیک هستیم و به این کشور‌ها امتیاز هم می‌دهیم.»

او ادامه داد: «مگر ما با چین که کشوری کمونیست است رابطه نداریم یا با شوروی که کشوری کمونیست بود ارتباط نداشتیم. ونزوئلا یک کشور چپ است، مگر ما از منظر ایدئولوژیک با ونزوئلا تفاهم ‌داریم؟ کوبا یا کره شمالی نیز کشورهایی کمونیستی هستند. در حال حاضر برخی دوستان ما کشورهای کمونیستی هم هستند، اگر موضوع ایدئولوژی را در این مسائل قوی بدانیم پس این روابط چگونه قابل‌تحلیل است؟ دنیا، دنیای تعامل است و اگر با کشورهای دیگر در ارتباط نباشید، آسیب می‌بینید و سایر بحث‌ها حاشیه‌ای است. در قانون اساسی ما نیز این موضوع دیده شده.»

او با اشاره به «تناقض‌های» جمهوری اسلامی در ارتباط با مواضع‌اش درباره اسرائیل گفت به عنوان نمونه ورزشکاران ایرانی با رژیم صهیونیستی مبارزه نمی‌کنند، ولی ورزشکاران کشورهای عربی با آنها بازی می‌کنند. «گویی ما بیشتر حساسیت داریم. در مورد عادی‌سازی روابط نیز آنچنان که ما عکس‌العمل نشان دادیم، آنها واکنش نشان ندادند. فکر می‌کنیم اگر تغییر کند زیر سوال می‌رویم، که این نیز یک سیاست دقیقی نیست.»

فائزه هاشمی گفت که بعد از توافق امارات و اسرائیل، قطر بین حماس و اسرائیل میانجیگری کرد و آن دو با هم توافقاتی داشته‌اند. «قطر و عمان توافق امارات و بحرین را تایید کردند، ما با قطر و عمان روابط خوبی داریم. باید سیاست‌ها اقناع کننده باشد.»

او رابطه با اسرائیل را به «حفظ نظام» مربوط دانست و گفت: «نگاه ما باید این‌گونه باشد که هدف‌مان حفظ منافع ملی و حقوق مردم و منابع ملی باشد. در یک جمله «حفظ نظام اوجب واجبات است» و حفظ اهداف آن هم واجب است. باید همه موضوعات بر اساس منابع و منافع ملی و حقوق مردم به روز شود. سیاست کدام کشور ثابت مانده؟ هر موضوعی باید به‌روز شود . فقه و فتوا‌ها نیز نیاز به، به‌روز شدن دارند وگرنه پیروان خود را از دست می‌دهند.»

رادیو فرانسه