به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۹۹

مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و لبنان برای تعیین مرزهای دریایی آغاز شد

 لبنان و اسرائیل روز چهارشنبه مذاکرات غیرمستقیم با وساطت آمریکا را برای تعیین مرزهای دریایی دو کشور آغاز کردند. مقامات لبنان و اسرائیل تاکید کرده اند که این گفتگوها صرفا جنبه کارشناسی دارد و نشانه عادی شدن روابط دوجانبه محسوب نمی شود. جلسه افتتاحیه مذاکرات در دفتر سازمان ملل متحد در شهر ناقوره در جنوب لبنان با حضور دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک برگزار شد.

به گفته یک منبع نظامی در لبنان دور بعدی گفتگوها روز ۲۸ اکتبر (هفتم آبان) انجام خواهد شد. دو طرف پس از مذاکرات روز چهارشنبه بیانیه مشترکی منتشر نکردند. لبنان و اسرائیل اوایل ماه اکتبر (اواسط مهر) اعلام کردند که برای تعیین مرزهای آبی دو کشور با یکدیگر مذاکره خواهند کرد. آمریکا که طی سالهای گذشته برای انجام چنین گفتگوهایی تلاش کرده بود موافقت دو طرف با برگزاری مذاکرات را «تاریخی» توصیف کرده است.

گفتگوهای لبنان و اسرائیل تنها چند هفته پس از اعلام عادی سازی روابط اسرائیل با امارات عربی متحده و بحرین صورت می گیرد. با این حال اهمیت این گفتگوها تنها به روابط لبنان و اسرائیل محدود نمی شود. تعیین مرزهای دریایی دو کشور مسیر پیش رو برای اکتشاف منابع گازی در شرق دریای مدیترانه را هموار خواهد کرد. این در حالی است که تنش ها در این منطقه بین ترکیه، یونان و قبرس بر سر اکتشاف منابع گازی و تعیین مرزهای دریایی افزایش یافته است.

از سوی دیگر این گفتگوها برای لبنان که با شدیدترین بحران اقتصادی خود طی دهه های اخیر روبرو است اهمیت زیادی دارد. بیروت به دنبال اکتشاف منابع گازی در شرق دریای مدیترانه است.

روابط لبنان و اسرائیل؛ دو دشمن دیرین بر سر مرزهای آبی گفتگو می‌کنند
دولت لبنان در سال ۲۰۱۸ قراردادی را برای انجام اکتشاف های گازی در مدیترانه امضاء کرد. با این حال اسرائیل و لبنان بر سر مالکیت بخشی از محدوده تعیین شده در این قرارداد اختلاف نظر دارند.

ارسائیل و لبنان به طور رسمی همچنان در جنگ به سر می برند و پیمان صلح بین دو کشور امضاء نشده است.

یورو نیوز