به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۹۹

نتانیاهو و پوتین دربارۀ ایران و سوریه گفتگو کردند

 
بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین 
نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، امروز چهارشنبه هفتم اکتبر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دربارۀ ایران، سوریه و همکاری دو کشور در زمینۀ مبارزه با ویروس کرونا گفتگو کرد.
دفتر نخست وزیر اسرائیل با اعلام این خبر افزود : در پی اظهارات اخیر سفیر روسیه در تهران دربارۀ فروش سامانۀ دفاع موشکی "اس ٤٠٠" به ایران، نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهوری روسیه گفتگوی تلفنی انجام داد. بر اساس بیانیۀ دفتر نخست وزیر اسرائیل در این گفتگو "دربارۀ مسائل مربوط به امنیت منطقه، اقدام های تجاوزکارانۀ ایران و وضعیت سوریه بحث و تبادل نظر شد."

سفیر روسیه در ایران هفتۀ گذشته در گفتگو با نشریۀ "رسالت" گفت که با انقضای تحریم های تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل در هجدهم اکتبر، مسکو هیچ مانعی برای فروش سامانه های دفاع موشکی "اس ٤٠٠" به جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت چنانکه در سال ٢٠١٥ سامانه های دفاع موشکی "اس ٣٠٠" را به ایران فروخت.

در آنموقع، بنیامین نتانیاهو نتوانست مانع از فروش این موشک ها به جمهوری اسلامی ایران شود. در سال ٢٠١٥ روسیه سامانه های دفاع موشکی "اس ٤٠٠" را در سوریه مستقر کرد و به این ترتیب برتری هوایی اسرائیل را در حریم هوایی سوریه در تنگنا قرار داد، هر چند اسرائیل تاکنون موفق شده صدها بار مواضع سپاه پاسداران و متحدانش از جمله حزب الله لبنان را در سوریه بمباران کند بی آنکه البته موشک های "اس ٤٠٠" روسیه در دفاع از ایران فعال شوند...   

رادیو فرانسه