به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۹۹

رکوردشکنی کرونا در ایران ادامه دارد؛

 محدودیت رفت‌وآمد در ۵ شهر بزرگ
شمار قربانیان کرونا در ایران برای چندمین بار پیاپی رکورد زد و بر اساس آمار رسمی روز چهارشنبه، ۲۳ مهر، به ۲۷۹ نفر در شبانه‌روز گذشته رسید. با این حال، معاون وزیر بهداشت ایران می‌گوید آمار واقعی جان‌باختگان کرونا بین ۱.۵ تا ۲.۲ برابر بیشتر از آمار اعلام‌شده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز چهارشنبه در گزارش روزانه خود با اعلام شناسایی ۴۸۳۰ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، گفت ۲۷۹ تن نیز در این فاصله زمانی جان خود را از دست دادند.

خانم لاری همچنین گفت نزدیک به پنج هزار بیمار جدید شناسایی‌شده، دو هزار و ۲۳۷ نفر بستری شده‌اند و در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۶۰۰ نفر در وضعیت شدید بیماری و تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

بر اساس این گزارش رسمی، مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به ۵۱۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسیده و شمار رسمی جان‌باختگان این بیماری نیز به ۲۹ هزار و ۳۴۹ نفر رسیده است.

این در حالی است که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، امروز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که بسیاری از قربانیان کرونا به دلیل منفی بودن تست‌شان جزو آمار جان‌باختگان اعلام نمی‌شوند.

آقای حریرچی در این برنامه مدعی شد «خیلی از جان‌باختگان به این دلیل که تست‌شان منفی بوده مانند دیگر کشورها جزو آمار کرونا محسوب نمی‌شوند» و اضافه کرد که «اما ما می‌دانیم که مبتلا به کرونا بوده و (جسد) را در بسته‌بندی کرونایی می‌فرستیم.»

معاون وزیر بهداشت در جواب این سؤال که آمار واقعی چه‌قدر است گفت: «بسته به وضعیت استان‌های ایران، ممکن است که از ۱.۵ تا ۲.۲ برابر بیشتر از آمار اعلام‌شده باشد.»

محدودیت رفت‌و‌آمد در پنج کلانشهر

با افزایش شدید میزان ابتلا و مرگ‌ومیر، امروز وزیر بهداشت ایران نیز از ممنوعیت عبور و مرور در پنج کلان‌شهر در سه روز تعطیلی پیش رو در ایران خبر داد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا، در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت حسن روحانی، رئیس‌جمهور، با درخواست او برای ممنوع شدن رفت‌وآمد در ۵ شهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در سه روز تعطیلی پیش رو موافقت کرده است.

آقای نمکی دلیل این ممنوعیت را «بالا بودن میزان شیوع بیماری در این شهرها و پرهیز از «گرفتاری‌‌هایی بدتر از این» عنوان کرد.

در هفته گذشته آمار ابتلا به کرونا در برخی کشورها ازجمله ایران شیب صعودی پیدا کرده و آمار مرگ بر اثر کرونا در ایران به‌طور خاص به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است.

سازمان عفو بین‌الملل تیرماه امسال اعلام کرد که از میان ۷۹ کشور جهان، ایران در کنار ایالات متحده، روسیه و مصر، بیشترین شمار قربانیان ناشی از کرونا را دارد.

محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا، نیز گفته است اگر وضعیت به روال فعلی ادامه پیدا کند، «روزانه ۶۰۰ الی۷۰۰ نفر» قربانی کرونا خواهند شد.

او با این پیش‌بینی که تا یک سال و نیم دیگر کشور درگیر کرونا خواهد بود، هشدار داده است که ادامه روند موجود می‌تواند تعداد قربانیان کرونا را به ۳۰۰ هزار نفر نیز برساند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر وضعیت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد قرمز است.

استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

رادیو فردا