به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۲، ۱۳۹۹

جایزه نوبل اقتصاد به دو آمریکایی، پل میلگرام و رابرت ویلسون، استادان دانشگاه استانفورد اعطا شد

 پل میلگرام ۷٢ ساله و رابرت ویلسون ٨۳ ساله ، دو کارشناس و نظریه پرداز در زمینه "حراج" اعطا شد.


جایزه نوبل اقتصاد روز دوشنبه، ۱٢ اکتبر، به دو آمریکایی، پل میلگرام ۷٢ ساله و رابرت ویلسون ٨۳ ساله ، دو کارشناس و نظریه پرداز در زمینه "حراج" اعطا شد. هیئت داوران آکادمی سلطنتی علوم سوئد امروز گفت: «جایزه اقتصاد به یاد "آلفرد نوبل" به دلیل بهبود نظریه حراج و خلق قالب‌های جدید حراج» به این دو اعطا شد.

این دو برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ٢۰٢۰ به عنوان مبتکر مفهومی که برای فروش مجوزهای باند "فرکانس" مخابراتی در ایالات متحده استفاده می شود، مشهور هستند. این دو اقتصاددان، هر دو استاد دانشگاه استانفورد، همچنین روی مکانیزم های تخصیص فاصله به زمین نشستن هواپیماها در فرودگاه ها کار کرده اند. هیئت داوران آکادمی سلطنتی علوم سوئد خاطرنشان می کند: « فروش از طریق مناقصه (حراج) در همه جا فراگیر شده  و زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می دهد."

پل رابرت میلگرام در ۲۰ آوریل ۱۹۴۸ در آمریکا متولد شد. وی از سال ۱۹۸۷ به عنوان اقتصاددان و استاد علوم انسانی در دانشگاه استانفورد فعالیت می‌کند. وی کارشناس "نظریه بازی" خصوصاً در حوزه "نظریه حراج" و استراتژی در قیمت گذاری است. این اقتصادادن با فراهم کردن نرم افزار‌ها و خدمات مربوط به آن، موفق شده تا بازار‌های کارآمدی را برای انواع حراج‌ها و مبادلات تجاری پیچیده ایجاد ‌کند.

رابرت باتلر ویلسون در ۱۶ ماه می ۱۹۳۷ در آمریکا متولد شد. وی اقتصاددان و پروفسور برجسته و بازنشسته در علوم مدیریت و اقتصاد بازرگانی در دانشگاه استانفورد است. پژوهش های وی در مورد قیمت گذاری غیرخطی بر سیاست‌های شرکت‌های بزرگ، به ویژه در صنعت انرژی و خصوصاً در بخش برق تأثیرات فراوانی گذاشته است.

رابرت ویلسون در میان موارد دیگر در نظریه خود نشان داده است که شرکت کنندگان منطقی معمولاً در یک حراج از ترس پرداخت بیش از حد، گرایش دارند که پیشنهاد قیمتی کمتری را نسبت به شرایط قیمت مطلوب ارائه می دهند.

اندکی پس از اعلام جایزه نوبل اقتصاد، رابرت ویلسون در  یک نشست مطبوعاتی شرکت کرد و ضمن ابراز خوشحالی از اعطای این جایزه به صورت مشترک به او و پل رابرت میلگرام گفت ... او هرگز در هیچ حراجی شرکت نکرده است:

«شخصاً ، من هرگز در هیچ حراجی شرکت نکرده ام (...). همسرم به من اشاره کرد که ما چکمه های اسکی خود را در سایت حراج آنلاین eBay خریداری کرده ایم، حدس می زنم این حراج بود. »

پل میلگرام، درباره حراج ها ، نظریه عمومی تری را ارائه داده است، این نظریه از جمله نشان می دهد، هنگامی که خریداران از پیشنهادهای برنامه ریزی شده توسط سایر شرکت کنندگان در حراج اطلاعات کسب می کنند، حراج قیمت های بالاتری را تولید می کند.

کمیته نوبل اقتصاد از سوی بانک سوئد اولین بار در سال ۱۹۶۸ نهادینه شد و اولین جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹ به"رنجر فریچ" و "جان تینبرگن" به خاطر کار آنان در توسعه و کاربردی کردن مدل‌های پویا در تحلیل‌های اقتصادی اعطا شد.

جایزه نوبل اقتصاد سال گذشته به ۳ اقتصاددان به نام‌های "آبحجیت بانرجی" از هند، "استر دوفلو" از فرانسه و "میشائیل کرمر" از آمریکا برای "دستاورد تجربی آن‌ها در کم کردن فقر جهانی" اختصاص یافت.

برنده یا برندگان نهایی جایزه نوبل اقتصاد با رای‌گیری اعضای کمیته نوبل انتخاب می شوند. تا سال ۲۰۱۶، به  غیر از ۷ درصد از برندگان این جایزه، همه برندگان جایزه نوبل اقتصاد از آمریکای شمالی یا اروپای غربی بوده‌اند. تاکنون دو زن یکی در سال ۲۰۰۹ و یکی در سال ۲۰۱۹ برندهٔ این جایزه شدند.

از سال ۱۹۶۹ تاکنون ۵۲ جایزه نوبل علوم اقتصادی به ۸۶ فرد برگزیده اعطا شده است. تاکنون ۲۵ جایزه نوبل تنها به یک فرد اختصاص یافته است. جوان‌ترین فرد دریافت‌کننده نوبل اقتصاد ۴۶ سال و پیرترین آنان ۹۰ سال سن داشته است. متوسط سن دریافت‌کنندگان جایزه نوبل نیز ۶۷ سال بوده است.

رادیو فرانسه