به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۳، ۱۴۰۰

آتش‌سوزی پالایشگاه تهران؛ گزارش‌های ضدونقیض از «انفجار در مخزن بزرگ»

 آتش‌سوزی پالایشگاه تهران که از چهارشنبه آغاز شده است
در حالی که خبرگزاری‌های داخلی ایران از شعله‌ور شدن دوباره آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران و انفجار یکی از مخازن بزرگ این پالایشگاه خبر می‌دهند، روابط عمومی این پالایشگاه، انفجار را تکذیب می‌کند. رسانه‌ها در ایران شامگاه چهارشنبه، ۱۲ خرداد، از آتش‌سوزی گسترده در پالایشگاه تندگویان تهران، واقع در شهرری، و مشاهده ستونی از دود غلیظ ناشی از آن در آسمان جنوب تهران خبر دادند.

خبرگزاری مهر بامداد پنج‌شنبه از وقوع انفجار در یکی از مخزن‌های بزرگ این پالایشگاه به خاطر استمرار آتش‌سوزی خبر داد و نوشت که با وجود گذشت ساعات زیادی آتش گسترده‌تر شده و فعالیت آتش‌نشانان همچنان ادامه دارد و کار اطفا برای آنان سنگین‌تر شده است.

خبرگزاری ایسنا نیز نوشت که «پس از ۱۳ ساعت عملیات اطفاء حریق در پالایشگاه تهران، نبرد آتش‌نشانان با آتش همچنان ادامه دارد و دود غلیظ از سراسر تهران به چشم می‌خورد. با وجود اینکه در ساعات ابتدایی صبح، شعله‌ها فروکش کرده بودند، حوالی ساعت ۸ صبح آتش پالایشگاه تهران دوباره شعله‌ور شد.»


این خبرگزاری ادامه می‌دهد که «انفجار یکی از مخازن ضایعات نفتی پالایشگاه و جاری شدن ضایعات نفتی آن موجب گسترده‌تر شدن آتش شده است. به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران، حادثه شب گذشته مربوط به یک مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای ضایعات نفتی بوده و برای اطفاء کامل حریق، باید مواد باقیمانده در مخزن به‌طور کامل بسوزد.»

باوجود این گزارش‌ها، بامداد پنج‌شنبه، رئیس روابط عمومی پالایشگاه نفت تهران گزارش‌های مربوط به انفجار را کار «رسانه‌های معاند» دانست و گفت که «این صداها مربوط به فروافتادن ورقه‌های داخل مخزن به کف آن است که پس از سوختن فرآورده رخ می‌دهد و به هیچ وجه ارتباطی با انفجار ندارد.»

شاکر خفایی گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر انفجارهای متعدد در شب گذشته و سرایت آتش به دیگر نقاط را «جعلی» عنوان کرده و تاکید کرد که «تاکنون هیچ حادثه‌ای نداشتیم.»

هنوز علت این آتش‌سوزی اعلام نشده و روابط عمومی پالایشگاه تهران اعلام کرده که «هنوز اطلاع دقیقی از این حادثه در دست نداریم و پس از پایان عملیات، جزئیات این حادثه اعلام می‌شود».

با این حال شاکر خفائی، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران، هرگونه «احتمال خرابکاری» در این آتش‌سوزی را تکذیب کرده است.

به گفته او، «حادثه به دلیل یک مشکل فرآیندی رخ داده و هم اکنون در حال مهار آتش‌سوزی هستیم».

خبرگزاری تسنیم هم گزارش داده بود که مخازن کروی LPG پالایشگاه تهران آتش گرفته و تمامی فعالیت‌های آن متوقف شده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران شامگاه چهارشنبه با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران گفت: «این حادثه مربوط به نشت دو مخزن بوده که نقشی در فرآیند تولید نداشته‌اند.»

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان که از محل حادثه گزارش می‌کرد، به نقل از آتش‌نشانی گفته که تاکنون ۱۸ مخزن پالایشگاه دچار حریق شده و به‌دلیل حجم بالای آتش، مخازن، یک به یک، دچار حریق می‌شوند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر هم از اعزام تیم‌های ارزیاب این سازمان به منطقه برای بررسی علت آتش‌سوزی خبر داده است.

در همین حال، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، اعلام کرد که ١٠ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به محل وقوع حریق پالایشگاه تهران اعزام شده است.

او از تلاش تیم‌های آتش‌نشانی برای «اطفای حریق» و آماده‌باش بیمارستان‌های هفتم تیر، فیروزآبادی و مطهری تهران خبر داده است.


از تابستان گذشته چندین مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران و نیز حوادثی در برخی مراکز هسته‌ای و موشکی و نیروگاه‌ها رخ داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی معمولا گزارش دقیق و شفافی از علت بروز این حوادث در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند و ابعاد این حوادث را کوچک نشان داده و یا به «دشمنان» نسبت می‌دهند.

امروز نیز یک شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی ارتش که در حوالی بندر جاسک دچار حریق شده بود، در دریای عمان غرق شد.

آتش‌سوزی روز ۱۲ اردیبهشت در یک کارخانه صنایع شیمی در حومه قم و آتش‌سوزی گسترده در منطقه‌ای پوشیده از نیزار که متعلق به نیروی دریایی بوشهر است در روز ۱۸ اردیبهشت، از جمله آتش‌سوزی‌های مرموزی است که امسال رخ داده و در مورد علت آن‌ها خبرهای قطعی منتشر نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، ایسنا، باشگاه خبرنگاران و ایرنا/ب.ب/ک.ر