به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۱۲، ۱۴۰۰

محمد خاتمی و مجمع روحانیون مبارز از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند

  مجمع روحانیون مبارز، گروهی سیاسی به رهبری محمد خاتمی، رسما اعلام کرد که هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ندارد. این گروه در بیانیه خود به شدت از شورای نگهبان قانون اساسی انتقاد کرده است.

این گروه سیاسی در بیانیه خود نوشته است که دلیل این تصمیم «پرهیز از افتادن در دامی» است که «مهندسان انتخاباتی تدارک دیده‌اند».

مهندسی انتخابات، در گفتمان سیاسی ایران، یعنی ایجاد شرایطی که رای‌دهندگان فقط به نامزد مورد پسند حاکمیت رای دهند و نتیجه انتخابات پیش از رای دادن مشخص شود. پیشتر مخالفان جمهوری اسلامی هم اتهام‌های مشابهی در این زمینه به شورای نگهبان زده شده بود.

شورای نگهبان قانون اساسی ایران، وظیفه خود می‌داند پیش از آنکه مردم در انتخابات رای دهند، صلاحیت داوطلبان نامزدی را بررسی کرده و فهرستی از افراد «واجد صلاحیت» را معرفی کند.

در انتخابات کنونی، شورای نگهبان با کنار گذاشتن گروه عمده‌ای از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، انتقادهای بسیاری را حتی از درون حکومت برانگیخت.

مجمع روحانیون مبارز، یکی از گروه‌های سنتی اصلاح‌طلبان است که به جناح چپ حکومت ایران تعلق دارد و رئیس آنها، محمد خاتمی، یکی از روسای جمهوری پیشین ایران، است. آقای خاتمی در دوره‌های پیشین انتخابات، که گروه‌هایی مسئله «مهندسی» شدن را پیش کشیده بودند، برای رای دادن از تهران خارج شده و در دماوند رای داده بود. اقدامی که بسیاری منتقد آن شدند.

علی افشاری، فعال سیاسی، می‌گوید بیانیه مجمع روحانیون نشان می‌دهد که «برآیند اصلاح‌طلبان نسبت به دهه نود رادیکال‌تر شده و به سمت مردم نزدیک‌تر شده‌اند».

او می‌گوید که اهمیت دیگر این بیانیه این است که آنها با «نقد شورای نگهبان، به نوعی خود آقای خامنه‌ای را نقد کرده‌اند.» در ایران، انتقاد مستقیم از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در میان گروه‌های سیاسی درون حکومت متداول نیست.

آقای افشاری می‌گوید که این بیانیه «ناخواسته به اپوزیسیون قدرت می‌دهد». مخالفان حکومت ایران خواهان تحریم انتخابات این کشور هستند.


اما بیانیه سعی می‌کند تصویری متفاوت ارائه دهد: «تصمیم شورای محترم نگهبان با صرف نظر از هر نیت و انگیزه‌ای که در پشت آن بوده است بدون تردید ضربه هولناکی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور زده است.»

مجمع روحانیون مبارز، سعی کرده موضع خود را عملی برای تقویت حکومت عنوان کند. در بیانیه آمده که آنها مخالف «شدید» شیوه بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان هستند و همچنین با «هر اقدامی که بر اعتبار نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند» مخالفند.

گروهی از سیاستمداران نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران، در اندیشه هستند که در این انتخابات از یکی از نامزدهای نزدیک به خود حمایت کرده و به نوعی بخت خود را در مقابل نامزد اصولگرایان بیازمایند. علی افشاری استدلال می‌کند که «اگر همه اصلاح‌طلبان پشت همتی یا مهرعلیزاده جمع شوند گروهی از مردم به تبعیت از آنان در انتخابات رای می‌دهند و همین برای حکومت مشروعیت می‌آورد.»

حالا عملا مجمع روحانیون مبارز اعلام کرده که در این انتخابات از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند. و همین موضوع می‌تواند به تلاش بعضی از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ضربه بزند.

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه خود سعی کرده عملکرد شورای نگهبان را با سیاست‌های بنیان‌گذار جمهوری‌ اسلامی ایران سنجیده و این شورا را به تخطی از آن اصول متهم کند.

برای مثال آنها به اظهارات گروهی از اعضای شورای نگهبان اشاره کرده‌اند که «انتخابات با مشارکت پایین هم مشروعیت خواهد داشت» و آن را نقد کرده‌اند.

آنها با اشاره به انتخابات در اوایل پاگیری جمهوری اسلامی، در بیانیه نوشته‌اند که در آن دوره «جماعتی در هوای خلافت اسلامی به جای جمهوری اسلامی بودند» اما آیت‌الله خمینی مانع از اقدام‌های آنها شده بود. در بیانیه مجمع روحانیون مبارز به سابقه برگزاری رای‌گیری در جمهوری اسلامی ایران اشاره شده و آمده است که «انتخابات آزاد» در نظام جمهوری اسلامی «مبنا و اساس تاسیس» حکومت و «مبنای تمام نهادهای مهم و سرنوشت‌ساز کشور و از آن جمله ریاست جمهوری» قرار گرفته است.

علی افشاری می‌گوید که در این ادعاها تناقضی نهفته است. چرا که به گفته او آیت‌الله خمینی «هیچ‌گاه به رای مردم چنین اعتقادی نداشت.» او برای نمونه به انتخابات ریاست جمهوری که منجر به انتخاب «محمدعلی رجایی» شد اشاره می‌کند که به اعتقاد او حتی پیش از رای‌گیری نتیجه آن مشخص بود

بی بی سی فارسی