به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۱۱، ۱۴۰۱

واکنش‌ها به مرگ رهبر القاعده؛ بلینکن:‌ طالبان در انجام تعهدات خود ناتوان بوده است

 

آگهی اف‌بی‌آی درباره ایمن الظواهری اکنون با کلمه «فوت‌شده» به‌روز شده است

ساعاتی پس از اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در عملیات پهپادی ارتش آمریکا در شهر کابل، واکنش‌ها به این خبر از گوشه و کنار دنیا ادامه دارد.

در نخستین واکنش‌ها، سخنگوی طالبان و وزیر خارجه آمریکا هر یک دیگری را به زیر پا گذاشتن توافق دوحه میان این گروه و ایالات متحده متهم کردند.

شیخ ایمن الظواهری، ۷۱ ساله که زاده و شهروند مصر بود، ۲۱ سال پس از رویدادهای یازدهم سپتامبر آمریکا و ۱۱ سال پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن در حمله پهپادی روز نهم مرداد آمریکا در محله شیرپور در شهر کابل، پایتخت افغانستان، کشته شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دوشنبه شب، دهم مرداد، گفت که با کشتن الظواهری «عدالت جاری شد» و نشان داده شد که آمریکا هرگز تسلیم ترور نخواهد شد.

آقای بایدن تایید کرد پس از آن‌که نهادهای اطلاعاتی آمریکا اطمینان دادند که محل اختفای رهبر القاعده را در یک خانه در شهر کابل شناسایی کرده‌‌اند، او شخصا هفته گذشته فرمان کشتن الظواهری را صادر کرده است.

با این حال، جو بایدن و کاخ سفید از تایید این‌ گزارش‌ها که سی‌آی‌ای، سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، الظواهری را کشته است، خودداری کردند.

به گفته آقای بایدن، ایمن الظواهری همراه با خانواده خود در این خانه زندگی می‌کرد.

حال این واقعیت که الظواهری در کابل کشته شد، این پرسش را مطرح کرده است که آیا طالبان که از مرداد سال گذشته دوباره قدرت را در افغانستان در دست گرفته به او پناه داده بود؟

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا به خبرگزاری‌ها گفت خانه‌ای که الظواهری در آن شناسایی و کشته شد، اقامتگاه یکی از دستیاران ارشد رهبر طالبان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز دوشنبه بدون اشاره به کشته شدن الظواهری، در توییتی نوشته بود که حمله پهپادی آمریکا «قوانین بین‌الملل» و «توافق دوحه» را زیر پا گذاشت.

اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد، با رد این گفته، تاکید کرد که طالبان در انجام تعهدات خود ناتوان بوده است.

آقای بلینکن گفت: «در برابر ناتوانی طالبان یا عدم تمایل این گروه به پایبندی به تعهدات، آمریکا به حمایت از مردم افغانستان از راه کمک‌های قوی بشردوستانه و حمایت از حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران، ادامه خواهد داد.»

طالبان بر اساس «توافق دوحه» متعهد بود که مانع از فعالیت القاعده در مناطق تحت سلطه قوای خود شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا، نیز در توییتی در تایید کشتن ایمن الظواهری نوشت که شنیدن اخبار این رویداد نشان از آن دارد که «ریشه‌کن کردن ترور، بدون جنگ در افغانستان امکان‌پذیر است».

آقای اوباما که خود فرمان کشتن اسامه بن‌لادن را در پاکستان در ماه مه ۲۰۱۱ صادر کرده بود، ابراز امیدواری کرد که از بین رفتن الظواهری نیز اندک آرامشی برای خانواده‌های قربانیان فجایع یازدهم سپتامبر آمریکا و سایر مردمی در دنیا که از عملیات القاعده رنج دیدند، فراهم کند.

آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه در کنگره، روز سه‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت که این یک «پیروزی بزرگ» است که به آمریکایی‌ها حس امنیت بیشتری خواهد داد.

وی در همین حال افزود که از بین رفتن الظواهری پایان اقدامات طالبان نیست.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، نیز در یک بیانیه نوشت که جهان بدون ایمن الظواهری «امن‌تر» است و حمله صورت گرفته «نشان تعهد پی‌گیر آمریکا به تعقیب همه تروریست‌هایی است که مسئول رویداد یازدهم سپتامبر بودند و همچنان تهدیدی برای منافع آمریکا هستند».

جاستین ترودو، نخست ‌وزیر کانادا، نیز در توییت خود نوشت که مرگ الظواهری «گامی به سوی یک جهان امن‌تر است».

آقای ترودو تاکید کرد که کانادا با شرکای خود با تهدیدات تروریستی مقابله و برای ارتقای صلح و حفظ امنیت مردم کانادا و سراسر جهان همکاری خواهد کرد.

در این میان، عربستان، که اکثر عوامل حملات مرگبار یازدهم سپتامبر در آمریکا از شهروندانش بودند، در بیانیه‌ای از اقدام آمریکا در نابودی الظواهری استقبال کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سعودی آمده است که الظواهری رهبر طراحی و اجرای «اقدامات تروریستی شنیع» در آمریکا، عربستان و سایر نقاط جهان بود، اقداماتی که جان هزاران بی‌گناه از شهروندان کشورها و مذاهب مختلف را گرفت.


صدای آمریکا