به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۹۰

روز یکشنبه، حمله وسیع ارتش سوریه در سراسر کشور

 بیش از صد و بیست کشته بجا گذاشت

دولت آمریکا این حملات را بشدت محکوم کرد و دولت آلمان اعلام کرد که از شنیدن اخبار این کشتار‌ها عمیقاً متاثر شده است. وزیر خارجه انگلیس نیز این خشونت ها را غیر قابل فهم نامید. این در حالی است که خبرگزاری مهر در ایران مدعی شد که ارتش سوریه بقصد "پاکسازی" شهر حما از وجود نیروهای مسلح که باعث رعب و وحشت در میان مردم شده اند به این شهر آمده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای نظامی سوریه صبح امروز بسوی مردم در شهر حما آتش گشودند و بنا به آخرین گزارش های مسئول دیده بان حقوق بشر سوریه لااقل نود و پنج نفر در درگیری های امروز کشته شدند.

بنا بر همین گزارش دهها نفر در این حملات زخمی شده اند و وخامت وضع برخی از مصدومین احتمال بالا رفتن آمار تلفات را بیشتر میکند.

یک شاهد عینی با تلفن به خبرگزاری فرانسه اطلاع داد که ارتش حوالی ساعت شش صبح در اطراف مسجد السرجاوی مستقر شده است.

یک شاهد دیگر از استقرار پنج تانک در اطراف کاخ استانداری و چندین کامیون زرهی در شهر خبر داد.

شهر حما در دویست کیلومتری شمال دمشق در هفته های گذشته شاهد تظاهرات عظیم مخالفان رژیم بوده است و در همین جمعه گذشته پانصد هزار نفر در تظاهرات اعتراضی شرکت کردند.

بدنبال اعتراضات مردم این شهر، فرماندار آن احمد خالد عبدالعزیز روز دوم ژوئیه برکنار شد، اما موج اعتراضات کاهش نیافت.

حما یکی از نماد های مبارزه و مقاومت علیه رژیم سوریه است که در سال 1982 هم توسط حافظ اسد مخالفان به خاک و خون کشیده شدند.

بگزارش خبرگزاری فرانسه، صبح امروز در" دیرالزور" نیز که از دیروز به تصرف نیروهای کمکی ارتش در آمده است، نوزده نفر کشته و پنجاه تن زخمی شده اند. به این ارقام باید قتل سه معترض دیگر در شهر "هراک" در منطقه درعا را هم اضافه کرد که با زخمی شدن دهها نفر همراه بود. سازمان ملی حقوق بشر سوریه در آخرین گزارش خود شمار کشته شدگان شهر های مختلف سوریه را صد و بیست و یک نفر اعلام کرد.

گفته میشود که عصر دیروز یکی از چهره های شناخته شده اپوزیسیون و رئیس یکی از قبایل کشور بنام نواف آل بشیر دستگیر شده است.

از زمان آغاز اعتراضات تاکنون هزار و پانصد غیر نظامی در جریان عملیت سرکوب حکومتی بقتل رسیده اند.