به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۲۰، ۱۳۹۱

پیمان عارف پس از آزادی:
آنچه بر بازداشت من گذشت
 نقض فاحش قانون بود
پیمان عارف، فعال دانشجویی و سیاسی که عصر روز سه شنبه ۱۵ فرودین ماه از زندان اوین آزاد شده است در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که در خصوص پرونده او نقض فاحش قانونی و انسانی صورت گرفته است و نه تنها بازداشت مجدد او غیر قانونی بوده بلکه دادسرای اوین از قدرت قضایی خود سوء استفاده کرده و پس از تودیع کفالت او را به مدت ۱۷ روز در زندان نگه داشته است.  
این فعال حقوق بشر در این گفتگو گفت که به زودی از بازپرس شعبه ۲ دادسرای زندان اوین به دلیل این رفتار غیرقانونی شکایت خواهد کرد و همچنین شکایت قبلی خود در خصوص نحوه اجرای حکم شلاقش را پیگیری می کند.

پیمان عارف، فعال سیاسی و حقوق بشر با تاکید بر اینکه علیرغم تودیع قرار کفالت از آزادی او به مدت ۱۷ روز جلوگیری شده است به کمپین گفت:« آنچه که بسیار آزار دهنده بود، این بود که مسولان قضایی با قدرت حقوقی که در اختیار داشتند اول علیرغم آمادگی برای تودیع قرار کفالت به مدت سه روز از اولین روز بازداشت من تا روز ۲۸ اسفند از ورود کفالت گذار به دادسرای اوین جلوگیری کردند..دوم اینکه بعد از تودیع قرار کفالت بازپرس شعبه ۲ تحت عنوان اینکه مقامات بالاتر اجازه نمی دهند مانع آزادی من شده است. طبق ماده ۵۷۵ قانون مجازات اسلامی تداوم بازداشت پس از تودیع کفالت یا وثیقه غیرقانونی محسوب می شود و مقنن مجازات این کار را زندان تعریف کرده است. طبق قانون زندانی باید بلافاصله پس از تودیع کفالت یا وثیقه آزاد شود. من به زودی بر علیه بازپرس شعبه ۲ دادسرای اوین به دلیل توقیف غیرقانونیم شکایت خواهم کرد.»

پیمان عارف، فعال سیاسی و از اعضای جبهه ملی یمان عارف، در تاریخ ۲۸ خرداد سال ۸۸ بازداشت شد و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس و اهانت به رییس جمهور به دلیل انتشار نامه سرگشاده ای در تاریخ ۲ خرداد ماه سال ۸۸ به محمود احمدی نژاد با عنوان « آیا می دانید با دانشگاه چه کردید؟» به ۷۶ ضربه شلاق در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی محکوم شد. در تاریخ ۱۷ مهرماه سال گذشته دقایقی قبل از آزادیش حکم ۷۶ ضربه شلاق او اجرا شد. او پس از آن از مسولان دادسرای اوین و شاهدان ماجرا به دلیل نحوه غیر قانونی شلاق زدنش شکایت کرد و همچنین گفتگوهای نیز در اعتراض به شیوه اجرای حکم شلاقش با رسانه ها داشت. این فعال دانشجویی در تاریخ ۸ آبان ماه به دنبال گفتگوهایش با رسانه ها به اتهام تبلیغ علیه نظام دوباره روانه زندان شد اما پس از ۴۳ روز حبس در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تبرئه و آزاد شد. اما مجددا در تاریخ ۲۴ اسفند ماه بازداشت شد و در تاریخ ۲۷ اسفند دست به اعتصاب غذای (تر) زد که در تاریخ ۴ فرودین به دلیل افت فشار و ایست قلبی به بیمارستان مدرس منتقل شد. به گفته ی این فعال حقوق بشر او در مدت درمانش در بیمارستان با دست بند و پابند به تخت وصل بوده است. او در تاریخ ۸ فرودین ماه اعلام کرد که به اعتصاب غذایش به مدت یک هفته تا روشن شدن وضعیتش پایان می دهد. او عصر روز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه آزاد شد.

پیمان عارف با تاکید بر اینکه کاملا رفتار غیرقانونی بر او اعمال شده است به کمپین گفت:« دادسرای اوین اشتباه بزرگ و غیرقانونی انجام داد اول اینکه حکم شلاق من را بدون رعایت اصول حقوقی اجرا کرد. این حکم را فردی به نامه حمید نمکی که یکی از ماموران دادسرای اوین است بدون رعایت نکردن اصول شلاق تعزیری و حدی اجرا کرد و بعد از آن من از مسولان دادسرا به دلیل نحوه اجرا شلاق شکایت کردم و مصاحبه هایی داشتم اما به جای اینکه آنها ایراد عملکرد خود را بپذیرند و فرد خاطی یعنی حمید نمکی را مورد تعقیب قضایی قرار دهند در تاریخ ۸ آبان ماه دوباره من را با اتهام تبلیغ علیه نظام به دلیل مصاحبه هایم بازداشت کردند و ۲۰ میلیون قرار وثیقه برایم صادر شد اما به شکل غیر قانونی جلوی ورود وثیقه گذار به دادسرای اوین گرفته شد که در واقع چیزی جز سوءاستفاده از قدرت قضایی نیست. وقتی قرار وثیقه صادر شود اما جلوی تودیع آن گرفته شود تا بعد تحت عنوان عجز در تودیع وثیقه بتوانند قرار بازداشت صادر کنند در واقع بازی با قانون است. من به این ترتیب ۴۳ روز در بازداشت بودم و بعد در تاریخ ۲۰ آذر ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی دادگاهی شدم که او رای به برائت داد. اما دو ماه و نیم از آزادیم نگذشته بود که مجددا در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ماموران امنیتی تحت عنوان ماموران مالیات وارد خانه ام شدند و دستگیر م کردند. بعد در دادسرا به من اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به دلیل همان مصاحبه های قبلیم تقهیم شد.»

پیمان عارف ادامه داد:« اما وقتی من یکبار در خصوص مصاحبه هایم دادگاهی شدم و رای به برائتم داده شده و پرونده مختومه اعلام شده است دیگر از لحاظ قانونی این پرونده اعتبار امر مختومه پیدا کرده است یعنی دیگر نمی شود کسی را از جمله من به واسطه فعلی واحد بیش از یکبار مورد تعقیب قرار داد. من جرمم مانند قبل بود فقط اتهامم تغییر کرده بود که این را هم به بازپرس شعبه ۲ متذکر شدم اما ایشان گفتند که آقای رشته احمدی شکایت خصوصی کرده است و باید پیگیری کرد.»

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه هنوز به شکایت های او در خصوص نحوه اجرای حکم شلاقش رسیدگی نشده است ، گفت:« تا به حال که به شکایت من رسیدگی نشده است اما من شهروندی ملتزم به قانون هستم و به عنوان یک فعال سیاسی، فعال حقوق بشر و حقوقدان رفتار خودم را در چارچوب قانون سامان می دهم و ابزاری هم جز قانون ندارم. هر چند که مطمئن هستم به شکایت من ر سیدگی نمی شود اما حداقل جهت ثبت در تاریخ و انباشته شدن بیشتر شکایت های در حوزه نقض حقوق بشر و به این امید که اگر قرار شد روزی سعید مرتضوی و بقیه جوابگو باشند به شکایت من نیز رسیدگی شود حتما شکایتم را پیگیری می کنم.»

پیمان عارف با اظهار اینکه بازداشت اخیرش بسیار مضحک بوده است به کمپین گفت:« این بازداشت از چند جهت خنده دار بود اینکه شاکی رییس دادسرای اوین بود و رسیدگی کننده به شکایت هم بازپرس زیر دستش بود. بعد اینکه مصداق نشر اکاذیب چه بوده است ؟ مگر شلاق ندادند، آیا عکس های شلاق من کذب بوده یا شلاق خوردنم؟ اصلا معنی نشر اکاذیب را در این پرونده نمی فهمم!»

بشنوید: گفت‌وگو با پیمان عارف بعد آزادی از زندان