به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۱

تاثیرگذار ترین افراد جهان در سال ۲۰۱۲:
فهرست یک صد نفری مجله تایم

مجله تایم امسال نیز به روال معمول همه ساله، فهرست صد نفر افراد مهم در جهان را منتشر کرد. در این فهرست که در رده های مختلف موضوعی تقسیم بندی شده ، از سیاست مداران، تا رهبران مذهبی، از وبلاگ نویسان و معترضان تا فیلم سازان و هنرمندان و و ورزشکاران و دانشمندان و نویسندگان تا مدیران و رئیسان شرکت ها دیده می شوند. از باراک اوباما ، رئیس جمهوری آمریکا تا اصغر فرهادی که فیلم جدایی اش جایزه اسکار را نصیب ایران کرد و تا بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که مدت هاست مردم کشورش را به خاک و خون می کشد.
امسال این فهرست شامل ۵۷ چهره بین المللی از ۳۷ کشور جهان است . در فهرست امسال نام چند شخصیت جنجالی نیز وجود دارد. فهرست به پنج رده تقسیم شده: متنفذان، سدشکنان، نمونه واران، پیشگامان و رهبران. این نام ها از نظرخواهی اینترنتی از خوانندگان به دست آمده اند.

در فهرست امسال ۳۸ زن وجود دارد که از همیشه بیشتر است. فهرست تایم از سال ۱۹۹۹ آغاز شده و همواره در آن افرادی تکرای وجود داشته اند. افرادی چون اُپرا وینفری. اما امسال نام نیکولا سارکوزی دیگر در فهرست دیده نمی شود.

برای هریک از افرادی که نامشان در این فهرست آمده مقاله ای در توصیف او وجود دارد که آن را نویسنده ای صاحب نام نوشته است.

تایم این افراد را بر اساس چه خصوصیاتی انتخاب می کند؟ تایم می نویسد:« این افراد از میان کسانی هستند که در ما اشتیاق آفریده اند، ما راسرگرم کرده اند، به مبارزه خوانده اند و در تغییر جهان سهم داشته اند.»

تاثیر بر جهان و بر جامعه، ملاک انتخاب

مجله تایم در باره نگاه این نشریه به چگونگی و شیوه انتخاب این صدنفر مقاله ای دارد که در آن تاکید می کند که نکته اصلی که برای انتخاب این صدنفر درنظر داشته میزان "تاثیر"ی بوده که این افراد توانسته اند بر جامعه خود و بر جهان بگذارند.

ریک استنگل سردبیر تایم نویسنده این مقاله می نویسد: در جهان امروز مفهوم کلمه "تاثیر" تغییر کرده است. کلمه تاثیر (influence) از نظریه ای قرون وسطایی برخاسته که معتقد است جریانی جادویی و اثیری از سوی ستارگان به سوی ما مردم روی زمین جاری می شود که برشخصیت و اعمال ما اثر می گذارد و آن را می سازد. اصولا خود این کلمه از ریشه لاتینی گرفته شده که معنای میعان و جریان دارد. اما به نوشته تایم، "تاثیر" در معنای مدرن آن از قدرت جادویی فن آوری و رسانه های اجتماعی ناشی می شود که زمان و مکان در برابر آن به زانو در می آید و ادراک ما را باز- تنظیم می کند. پیش از اختراع میکروفون و تلویزیون، رهبران می بایست در برابر مردم می ایستادند و نعره می کشیدند. اکنون رهبران می توانند جمله ای را "توییت" کنند تا به آنی به میلیون ها نفر برسد. "تاثیر" هیچگاه به این آسانی و- گذرایی نبوده است.

استنگل می نویسد: از همین روست که می کوشیم کسانی را انتخاب کنیم که تاثیرشان هم طولانی مدت و هم، با چند استثنای اندک، مثبت و ستودنی باشد. الینور اوسترام، اقتصاددانی که نامش در فهرست امسال ماست، درباره تراژدی افراد معمولی نوشته است. این تراژدی بر اساس نظریه ای ست که می گوید نفع شخصی می تواند مصلحت عموم را به خطر اندازد. ما در پی یافتن پادزهری برای این درد هستیم. این که چگونه افراد بتوانند فضایل را به صورت زنجیره ای به هم منتقل کنند و به وقایع به نحوی شکل دهند که آن ها را هم پربیننده و هم مداوم کند.

تاثیر برای تغییر

ما در دوران استحاله به سر می بریم. در دورانی که رهبری و "تاثیر" در نامنتظرترین نقاط خودنمایی می کنند. منال الشریف بر یوتیوب ویدیویی را از رانندگی خودش در عربستان سعودی به نمایش می گذارد. زنان در این کشور حق رانندگی ندارند، و او نه روز به زندان می افتد. در رده بندی های ما- سدشکنان، پیشروان، متنفذان، رهبران و افراد نمونه- انواع تاثیر از سوی افرادی که نامشان در فهرست آمده، دیده می شود. در روسیه ، الکسیی ناوالنی گستره اینترنت را در اختیار می گیرد تا بتواند معترضان را از طریق بلاگ به هم مربوط کند. این تاثیری مدرن است. اما در کنار آن تاثیرهایی به روش هایی قدیمی، به قدمت آدم ابوالبشر، هم وجود دارد. در مصر، سمیرا ابراهیم، با شجاعتی قدیمی ، در دادگاه مربوط به قانون "آزمایش اجباری بکارت" در برابر نظامیان می ایستد.

امسال نیز همچون دو سال گذشته، متنفذ ترین کسی که فهرست یک صد نفر تایم را تهیه می کند، رادیکا جونز، سردبیر اجرایی مجله است که با پای بندی نمونه وار خود به عمق معنایی و به دامنه مخاطبان، این فهرست را ارائه می دهد. مدیریت هزاران امر جزئی که لازمه این کار است برعهده فایفی سان، معاون سردبیر بود و طراحی بدیع و نوی آن کار دست اپریل بل، مدیر ارشد امور هنری مجله .

هانس رازلینگ، آمارگر، امسال نه تنها این فهرست را به خاطر سال ها مبارزه ای که خود برای بهبود بهداشت عمومی در افریقا کرده، تهیه کرد، بلکه همچنین به خاطر تاثیر آمار بر ایجاد تغییر در درک مردم از جهان . رازلینگ می گوید:« آدم خوش بینی نیستم.» او بیشتر خودش را "امکانات نگر" توصیف می کند. فهرست صدنفری امسال تایم درباره امکان های نامحدود "تاثیر" و درباره قدرت تاثیر گذاری برای تغییر جهان است.

چند چهره صاحب نام

نام های آشنا در این فهرست بیشتر به سیاست مداران مربوط می شود: باراک اوباما، هیلاری کلینتون، دیلما روسف، انگلا مرکل، رشید غنوشی، حامد کرزای، بنیامین نتانیاهو، میت رامنی، و نیز آیت الله علی خامنه ای. مطلب مربوط به علی خامنه ای به قلم فرید زکریاست که از خامنه ای به عنوان کسی که در سال ۲۰۱۲ می تواند سرنوشت یک جنگ را تعیین کند، یاد شده است.

اصغر فرهادی برنده اسکار امسال نیز جزو این صد نفر است. منال الشریف، ریحانا، علی فرزت (کاریکاتوریست سوری که دست هایش را شکستند)، مریم دورانی (مجری تلویزیونی در قندهار)، آنا هزاره، آنگ سان سوچی، لیدی گاگا، عزیز انصاری، شکیرا، پل ران و غیره.

نام کیم جونگ اون، ملا محمد عمر و شیخ مختار علی زبیری، در کنار بشار اسد امسال در رده شروران آمده است.