به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۸

رهبر ایران: جنگ نمی‌شود، مذاکره هم سم است

"سم مضاعف"
بی بی سی: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، درباره تنش‌ها بین ایران و آمریکا گفت "این رویارویی، نظامی نیست؛ چون بنا نیست جنگی انجام بگیرد. نه ما دنبال جنگ هستیم، نه آنها؛ که می‌دانند که به نفعشان نیست". همزمان او مذاکره با دولت فعلی آمریکا را هم "سم مضاعف" خواند. با این حال، چند کشور نیز برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا ابراز تمایل‌ کردند.

همزمان مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در سفری به روسیه گفته است که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست و فقط می خواهد ایران مثل "کشوری عادی" رفتار کند.

رهبر ایران در جمع مسئولان و مقامات ارشد این کشور تأکید کرد که "جنگی به وقوع نمی‌‌پیوندد". رهبر ایران در عین حال تاکید کرده است که "ایران مقاومت خواهد کرد و در این رویارویی، آمریکا وادار به عقب‌نشینی خواهد شد."

آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال مذاکره با آمریکا را هم رد کرد و گفت "بعضی در داخل می‌گویند مذاکره چه عیبی دارد؟ مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است". مذاکره یعنی معامله و داد و ستد اما آنچه در نظر آمریکاست، نقاط قوت ماست".

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای ایران نه بر سر بُرد موشک‎هایش و نه عمق راهبردی‌ خود در منطقه مذاکره نخواهد کرد.

او اضافه کرد "مذاکره کنیم درباره‌ی سلاح دفاعی شما که چرا موشکی با فلان برد می‌سازید؛ این برد را کم کنید که اگر شما را زدیم نتوانید پایگاه ما را بزنید و جواب بدهید... یا مثلاً می‌گویند درباره‌ی عمق راهبردی‌تان در منطقه صحبت کنیم؛ یعنی این را از دست بدهید".

حسن روحانی هم در این روز با اشاره به تنش ها با آمریکا گفت: "امروز در یک آزمایش بزرگ الهی قرار گرفته ایم و بی تردید با ایستادگی و مقاومت از این مرحله عبور خواهیم کرد."

در هفته‌های اخیر، تنش میان ایران و آمریکا بالا گرفته است.

در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر و گزارش هایی از "عملیات خرابکارانه" علیه چند کشتی تجاری در نزدیکی تنگه هرمز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به ایران هشدار داده که اگر مرتکب خطایی شود "متحمل رنج زیادی خواهد شد."

بی بی سی  فارسی