به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۸

ترامپ: خبر اعزام ۱۲۰ هزار نیرو برای «مقابله با ایران» جعلی است

رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه‌ریزی برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با ایران را رد کرد.  دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت به خبرنگاران گفت که «به نظرم این خبر جعلی است».

اظهارات وی واکنشی است به گزارش روز دو‌شنبه نیویورک‌تایمز که خبر داده بود کاخ سفید طرحی در دست بررسی دارد که اگر ایران به نیروهای آمریکایی حمله کند یا فعالیت هسته‌ای «به‌سوی ساخت بمب اتم» را تسریع ببخشد، آمریکا ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه اعزام کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «باید این کار را بکنم؟ کاملا. ولی ما برای چنین چیزی برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. امیدوارم لازم به این کار نباشد. اگر لازم شد، حتی بیشتر از این رقم نیرو اعزام می‌کنیم».

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته بود که طرح اعزام ۱۲۰ هزار نیرو را پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، روز پنجشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا ارائه کرده بود.

به نوشته این روزنامه، در جلسه یاد شده جان بولتون، مشاور امنیت ملی، جینا هسپل، رئیس سی‌آی‌ای، دن کوتس، مدیر سازمان اطلاعات ملی، و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا حضور داشتند.

تنش‌ در روابط ایران و آمریکا از هفته پیش ابعاد جدیدی به خود گرفته و واشینگتن خبر داد که به خاطر دریافت «گزارش‌هایی موثق» از تهدید جدید ایران دست به تقویت قوای نظامی خود در خاورمیانه می‌زند.

واشینگتن به همین منظور ناو هواپیمابر آبارهام لینکلن را زودتر از موعد راهی خلیج‌فارس کرد و بمب‌افکن‌های بی- ۵۲ آمریکا نیز به منطقه فرستاده شدند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته و در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که تهران بخشی از تعهداتش در چارچوب برجام را کنار می‌گذارد و به طرف‌های باقیمانده در این توافق شصت روز مهلت داد تا تعهدات خود را برای بهره‌مند شدن ایران از آثار اقتصادی برجام انجام دهند.

رادیو فردا