به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۹۸

مقامات آمریکایی:

ایران موشک‌های خود را از چند قایق تخلیه کرده است
دو مقام آمریکایی روز جمعه، ۱۷ مه اعلام کردند که ایران موشک‌های خود را از دست‌کم دو قایق کوچک در آب‌های منطقه تخلیه کرده است. این ممکن است نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها در روابط واشنگتن و تهران باشد.

در روزهای اخیر، مقامات آمریکایی خبر از وجود عکس‌هایی ماهواره‌ای داده بودند که بارگیری موشک‌های مونتاژ شده را در چندین قایق در چندین بندر ایران نشان می‌داد. این عکس‌ها به عنوان مدرکی از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور هدف قرار دادن کشتی‌های دریایی ایالات متحده در خلیج فارس و آب‌های نزدیک مورد استناد قرار می‌گرفت. این عکس‌ها اما هرگز نشان داده نشدند.

اما بر اساس گزارش‌های جدید، در طول دو روز گذشته، نیروهای ایران موشک‌ها را از روی این دو قایق برداشته‌اند. یک مقام وزارت دفاع و یک مقام کنگره گفتند که این قایق‌ها، بین بندرهای جاسک و چابهار در خلیج فارس قرار دارند.

مشخص نیست که چند کشتی دیگر حامل موشک ایران در آب‌های ایران تردد می‌کنند.

تخلیه موشک‌ها از دو قایق کوچک، همراه با عبور بدون محدودیت ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز باعث شده که برخی مقامات ادعا کنند قدرت ایالات متحده سبب کاهش احتمال حملات ایران به نیروهای آمریکایی شده است.

به نظر می‌رسد ارتباطات بین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان شیعه در عراق هم کاهش یافته، اما به طور کامل قطع نشده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که شرایط برای انتشار بخش‌هایی از این اطلاعات محرمانه مناسب نیست.

اطلاعات تازه، به اعضای کمیته خدمات مسلحانه و کارکنان کمیته خدمات مسلحانه مجلس سنا در جلسه ارائه شده است.

پنجشنبه هفته آینده (۲۳ مه) مایک پمپئو (وزیر خارجه)، ژنرال جوزف دانفورد (رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا)  و پاتریک شاناهان (وزیر دفاع موقت آمریکا) در جلسه‌ای با حضور تمامی اعضای مجلس سنا حضور خواهند یافت. جمهوری‌خواهان، هم‌حزبی‌های رئیس جمهوری آمریکا کنترل اکثریت کرسی‌های مجلس سنا را در اختیار دارند.

رادیو زمانه