به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۸

دختر آبی درگذشت؛ به بستگانش اجازه حضور در مراسم خاکسپاری داده نشد

دستکم دو منبع آگاه خبر دادند که پیکر  سحر خدایاری، دختر معروف به آبی که در پی خودسوری اعتراضی، مقابل دادگاه انقلاب جانش را از دست داد، قبل از  انتشار  خبر درگذشتش، تحت تدابیر امنیتی و بدون حضور بستگانش در بهشت معصومه قم به خاک سپرده شده بود.

بر اساس اطلاع این منابع آگاه،  جنازه او را ماموران امنیتی روز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه در بهشت معصومه قم  به خاک سپرده‌اند و به اقوام او اجازه حضور در خاکسپاری داده نشده است.

سحر خدایاری ۲۹ سال داشت و دارای مدرک لیسانس مترجمی زبان بود، او علاقه شدیدی به فوتبال‌ داشت و از هواداران استقلال بشمار می رفت. او روز سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ درحالی که کلاه گیس آبی گذاشته و پالتوی بلند پوشیده بود برای تماشای بازی استقلال و العین راهی استادیوم آزادی تهران شد؛ اما هنگامی که ماموران قصد بازرسی بدنی او را داشتند، خودش گفت که دختر است، و ماموان نیز اقدام به بازداشت او کردند.

سحر خدایاری پس از بازداشت، به جرم تلاش برای ورود به ورزشگاه به شش ماه زندان محکوم شد، یک هفته بعد، او در اقدامی اعتراضی مقابل دادگاه انقلاب تهران دست به خودسوزی زد؛ اما ساعت چهار صبح دوشنبه هجدهم شهریور، با «۹۰ درصد سوختگی» در بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری تهران درگذشت.

مرگ دردناک او موجی از اعتراضات و واکنش های کاربران فضای مجازی، تعدادی از ورزشکاران، فعالان مدنی  و برخی از نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

بطور نمونه  پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس ایران در واکنش به مرگ دختر آبی گفته است: چرا در برابر خودسوزی یک دختر جوان ساکتیم؟

ما همه در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم.

علی کریمی، ملقب به جادوگر فوتبال و کاپیتان سابق تیم ملی هم  در اعتراض به مرگ سحر خدایاری خطاب به مردم اعلام کرده، تا اطلاع ثانوى رفتن به استادیوم را ممنوع کنیم.

تاکنون مقام‌های قوه قضاییه و دیگر نهادهای مسئول در باره مرگ دختر آبی  پس از خودسوزی اعتراضی او ابراز نظری نکرده‌اند، اما برخی منابع گفتند که بر شدت فشار به خانواده سحر خدایاری افزوده شده و خانواده او تهدید شده‌اند تا با رسانه‌ها درباره زمان درگذشت و نحوه خاکسپاری فرزندشان سخن نگویند.

کلمه