به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۸

ملاقات مقتدی صدر با آیت‌الله خامنه‌ای: بیعت مجدد با جمهوری اسلامی؟

قاسم سلیمانی، مقتدی صدر و ایت‌الله خامنه‌ای در مراسم شام غریبان
مقتدی صدر روحانی شیعۀ عراقی به مناسبت روزهای عزاداری ماه محرم به دیدار رهبر جمهوری اسلامی ایران رفت. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که اختلافات میان رهبران و گروه‌های شیعۀ عراقی به روشنی دیده می‌شود.

روز سه‌شنبه ١٩ شهریور/١٠ سپتامبر، مقتدی صدر در مراسم عزاداری دفتر رهبر جمهوری اسلامی حضور یافت. قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در این جلسه حاضر بود.

خبرگزاری فرانسه گوشزد می‌کند که مقتدی صدر علاوه بر دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای و سلیمانی، با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز ملاقات کرده است. همین خبرگزاری از عراق خبر می‌دهد که انتشار عکس‌های مقتدی صدر در ایران، باعث بحث‌های زیاد شده است. در شبکه‌های اجتماعی عراقی  برخی گفته‌اند که "ایران، مقتدی صدر را احضار کرده" است.

این روحانی پرنفوذ عراقی دو سال قبل به عربستان رفته بود و در انتخابات پارلمانی کشورش از ائتلاف با گروه‌های طرفدار ایران سر باز زده بود. به همین علت، گفته می‌شود که مقتدی صدر از سوی جمهوری اسلامی مغضوب شده بود. برخی رسانه‌های ایرانی نیز به بروز اختلاف میان صدر و حاکمان جمهوری اسلامی اشاره کرده‌ بودند.

اما اینک با حضور مقتدی صدر در تهران و بخصوص انتشار عکس‌ها که به وضوح جنبۀ تبلیغی دارد، به نظر می‌رسد که روابط وی با جمهوری اسلامی بهبود یافته است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد احتمال دارد که تهران بخواهد در مقابل "ائتلاف فتح"، از  جریان مقتدی صدر پشتیبانی کند. هرچند که ائتلاف فتح که اکثر اعضایش از مبارزان با داعش و گروه‌های شبه نظامی شیعی هستند نیز یک جریان "طرفدار ایران" محسوب می‌شود.

حدود یک هفته قبل، مقتدی صدر به عناصر تندرو در ائتلاف فتح حمله کرد  و گفت که آنها قصد نابودی دولت قانونی و ایجاد یک "دولت یاغی" را دارند.

مقتدی صدر بیش از دو ماه قبل نیز به ایران رفته بود اما در آن زمان گفته شد که این سفر "غیررسمی و خانوادگی" بوده است.

خبرگزاری فرانسه