به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۴، ۱۳۹۸

درخواست طرف‌های اروپایی برجام: ایران به تعهداتش عمل کند

تمامی طرف‌های اروپایی برجام (فرانسه، بریتانیا، آلمان و دفتر عالی سیاست خارجی اروپا) با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق از اقدامات اخیر ایران، از تهران خواستند به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بماند.

در این بیانیه آمده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نصب سانتریفوژهای پیشرفته را در تاسیسات نظنز تایید کرده است.

در پی خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های فزاینده این کشور، ایران به شکل گام به گام از اجرای برخی تعهداتش که در برجام ذکر شده خودداری کرده است.

در بیانیه طرف‌های اروپایی برجام ابراز نگرانی شده که "رشته تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده از مه ۲۰۱۸" همراه با "تصمیم ایران برای اجرا نکردن چندین بند محوری توافق" موجب شود تا در نهایت برجام فروبپاشد.

این کشورها که به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این بیانیه را صادر کرده‌اند، تاکید کرده‌اند که تحولات اخیر نیاز به "اقدامات دیپلماتیک" را نشان می‌دهد.

امضاکنندگان این بیانیه نوشته‌اند که حامی از سرگیری گفت‌وگو و مذاکرات دیپلماتیک هستند.

همچنین، این کشورها بار دیگر یادآوری کرده‌اند که از برجام و مفاد آن حمایت می‌کنند و از ایران می‌خواهند که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که نمونه‌برداری بازرسان بین‌المللی از محلی در ایران که نخست‌وزیر اسرائیل آن را یک "انبار مخفی هسته‌ای" توصیف کرده بود نشان می‌دهد که در این محل اورانیوم وجود داشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نامشان فاش نشده و نظارات آژانس بر فعالیتهای هسته ای ایران را از نزدیک دنبال می کنند گزارش داده که ایران هنوز درباره دلیل آثار اورانیوم در نمونه‌ها در این محل، توضیحی ارائه نکرده است.

در زمان بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از این محل، هیچ اورانیومی کشف نشده است. اما رویترز گزارش داده که آژانس از ماه آوریل بر این محل نظارت کرده و نمونه‌هایی محیطی از این محل را به آزمایشگاه ارسال کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که مخالف سرسخت توافق برجام است در سخنانی در سپتامبر سال گذشته میلادی مدعی شده بود که ایران در ماه گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو را از تاسیساتی خارج کرده و در مناطق مختلفی در تهران پخش کرده‌اند، تا این مواد را پنهان کنند.

بی بی سی