به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۱۲، ۱۳۹۲

هاشمی‌رفسنجانی:

خمینی موافق حذف شعار مرگ‌بر آمريكا بود


هاشمی‌رفسنجانی در بخشی از کتاب «صراحت‌نامه» به دو سوال متفاوت درباره «نحوه انتشار خاطرات خود» و «نظر امام درباره شعار «مرگ بر آمریکا» پاسخ داد.

هاشمی‌رفسنجانی با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و این‌که امام با حذف این شعار موافق بودند و درباره واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های به‌عمل آمده در این‌باره، تاکید می‌کند:
«تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. به هرحال موافق نبودیم در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم.
مثلا شعار«مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. در باره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتا با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‌ها را مفید نمی‌دانم.»
وی در پاسخ به این‌که «چرا شعار مرگ بر این و آن را نمی‌پسندید؟» گفت: مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است.
قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت‌ها فحش می‌دادند، می‌گوید:
«حق ندارید به بت‌های آن‌ها فحش بدهید؛ و لا تسّب الذین یدعون من دون الله»