به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۹۶

وزیر خارجه روسیه: حمله آمریکا به سوریه نباید تکرار شود

دیدار سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون، وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تکرار نشدن حمله آمریکا به سوریه را بسیار مهم خوانده است.
آقای لاوروف در آغاز دیدار با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود در مسکو حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه نظامی سوریه در هفته گذشته را نگران‌کننده خواند.
او از آقای تیلرسون خواست آن چه را مسکو "موضع مبهم و متناقض" واشنگتن در قبال سوریه می داند، روشن کند.
با بالا گرفتن تنش‌ میان مسکو و واشنگتن بر سر سوریه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، دیروز سه شنبه ۱۱ آوریل برای مذاکره با همتای روسش وارد مسکو شد.
گفته می‌شود حمله شیمیایی ادعایی ارتش سوریه در خان شیخون و حمایت روسیه از بشار اسد محور اصلی گفت و گوهای وزرای خارجه آمریکا و روسیه است.
آقای تیلرسون امیدوار است روسیه را متقاعد کند از حمایت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دست بردارد. اما مسکو تا کنون هیچ نشانی از آماداگی خود برای انجام این کار نشان نداده است.
کمی قبل از آغاز مذاکرات آقای لاوروف با همتای آمریکایی او سرگئی ریابکوف، معاون آقای لاوروف گفت موضع ایالات متحده نسبت سوریه برای مسکو یک معما است.
آقای تیلرسون قبل از آغاز مذاکرات گفت: "من امیدوارم که این دیدار به یک گفتگوی صریح و گسترش روابط ما در جهت مثبت کمک کند".
وزیر امور خارجه روسیه گفت: "من معتقدم که بازدید شما بسیار به موقع است. این یک فرصت بسیار ضروری برای بررسی صادقانه دورنمای همکاری‌ها در تمام این مسائل و در گام اول ایجاد جبهه وسیع ضد تروریسم است. همان گونه که روسای جمهور پوتین و ترامپ توافق کرده‌اند."
رکس تیلرسون امیدوار است روسیه را متقاعد کند از حمایت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دست بردارد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم‌زمان با این مذاکرات از تخریب روابط بین ایالات متحده و روسیه صحبت کرده است که به گفته او در ماه های اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ شکل گرفته بود. او افزوده است که به خصوص در بخش نظامی میزان اعتماد کاهش یافته است.
به دنبال حمله‌ای شیمیایی در ادلب سوریه، آمریکا هفته گذشته ۵۹ موشک کروز به سوی یک پایگاه هوایی سوریه شلیک کرد.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز سه‌شنبه ۱۱ آوریل، روز ورود آقای تیلرسون به مسکو در یک کنفرانس خبری در کرملین گفت دشمنان بشار اسد در حال برنامه‌ریزی برای حملات شیمیایی دیگری هستند تا دولت سوریه را بدنام کنند.
مقام های آمریکایی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را مسئول حمله شیمیایی در ادلب می‌دانند و می گویند روسیه سعی دارد دولت سوریه را در حمله مرگبار شیمیایی هفته پیش بی‌تقصیر جلوه دهد و گناه آن را گردن دیگران بیندازد.
مقام‌های کاخ سفید روز سه‌شنبه در مورد یک گزارش چهار صفحه‌ای سازمان‌های اطلاعاتی با خبرنگاران صحبت کردند. این گزارش می‌گوید که سوریه و روسیه با استفاده از "یک روایت کذب" سعی دارند جامعه جهانی را دچار سردرگمی کنند.
وزیر خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه گروه ۷ در لوکای ایتالیا با اشاره به اینکه "دوران حکومت خانواده اسد رو به پایان است" گفت: "روسیه با رژیم اسد، ایرانی‌ها و حزب‌الله متحد شده. آیا این ائتلافی است که در درازمدت منافع روسیه را تامین می کند؟"
بی بی سی