به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۲۳، ۱۳۹۶

عيد مسيحيان در مصر عزا شد

ده‌ها كشته و زخمي در دو حمله تروريستي به كليساهاي مصر
     روز يكشنبه همزمان با برگزاري جشن‌هاي مسيحيان در يكشنبه نخل (عيد شعانين) و در آغاز هفته مقدس مسيحيان، دو انفجار جداگانه كليساي جورج قديس در شهر طنطا در استان غربيه و كليساي ماركو مقدس در شهر ساحلي اسكندريه را هدف قرار داد. رسانه‌هاي مصري گزارش داده‌اند نخستين انفجار احتمالا با استفاده از يك بمب دست‌ساز كه در داخل ساختمان كلسياي جورج قديس جاسازي شده بود، روي داده است.



روزنامه مصري «اليوم السابع» گزارش داد: دو روايت از لحظه وقوع اين حادثه وجود دارد، يكي اينكه عامل اين حادثه بمب دست‌ساز را در ميان صندلي‌هاي رديف اول كلسيا جاسازي كرده بود. روايت دوم نيز حاكي از نفوذ تروريست انتحاري به داخل كليسا و اجراي يك عمليات انتحاري است. وزارت بهداشت مصر اعلام كرده در اين حادثه دست‌كم ٣٠ نفر كشته و ٧١ نفر زخمي شده‌‌اند كه يكي از مقام‌هاي قضايي مصر نيز در ميان قربانيان اين حادثه است. بر اساس گزارش اين روزنامه، «اسماعيل شريف» نخست‌وزير مصر و «مجدي عبدالغفار» وزير كشور به همراه چند وزير مصري ديگر راهي استان غريبه شدند. يك منبع امنيتي در استان غريبه مصر تاكيد كرد كه نيروهاي امنيتي دو نفر را در ارتباط با اين حادثه دستگير كرده‌اند كه احتمالا عاملان اين حادثه تروريستي بوده‌اند.
به فاصله چند ساعت از اين انفجار تلويزيون مصر از وقوع يك انفجار ديگر در كليساي جامع ماركو (مرقس) قديس در شهر ساحلي اسكندريه خبر داد. بر اساس اين خبر اين حمله ساعتي پس از حضور پاپ تواضروس دوم در كليساي ماركو قديس اسكندريه به وسيله يك تروريست انتحاري انجام شده و احتمالا هدف اين حمله ترور پاپ تواضروس بوده است.

منشي پاپ تواضروس اعلام كرد كه اين حمله در نزديكي در ورودي كليسا صورت گرفته و در پي وقوع اين حادثه پاپ توادروس آسيب نديده است در حالي كه به گفته مقام‌هاي امنيتي دست‌كم ١٦ نفر از جمله يك افسر و سه نيروي پليس مصري كشته و ٤٠ نفر زخمي شده‌اند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده افسر مصري تروريست انتحاري را پيش از ورود به كليسا در آغوش گرفته تا مانع ورود تروريست انتحاري به داخل ساختمان كليسا شود. در پي اين دو حمله كه داعش مسووليت آن‌ را برعهده گرفته است تدابير شديد امنيتي در اطراف كليساهاي مصر در شهرهاي مختلف اتخاذ شده و برخي گزارش‌ها حاكي است كه يك بمب ديگر نيز در نزديكي كليساي ماركو قديس در اسكندريه پيدا شده است. «عبدالفتاح سيسي» رييس‌جمهور مصر دستور داده جلسه اضطراري شوراي دفاع ملي اين كشور برگزار شود و بيمارستان‌هاي ارتش براي پذيرش مجروحان اين دو حادثه آماده باشند.

سيسي ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي قربانيان اين حادثه اعلام كرد كه تروريسم مسلمانان و مسيحيان را در مصر هدف قرار داده است اما اين اقدامات نمي‌تواند عزم مردم اين كشور و اراده آنها را تحت تاثير قرار دهد بلكه عزم آنها را براي مقابله با سختي‌ها و تلاش براي رسيدن به امنيت، ثبات و توسعه همه‌جانبه جزم خواهد كرد.  الازهر مصر نيز با صدور بيانيه‌اي انفجارهاي رخ داده در اين كشور را محكوم كرد و يادآور شد كه اين جنايت هولناك همه شهروندان مصر را هدف قرار داده است. روسيه، عربستان، فرانسه، بريتانيا و اردن اين حوادث را به دولت و مردم مصر تسليت گفتند و آن را محكوم كردند. پاپ فرانسيس نيز كه بر اساس گزارش‌ها قرار بود اواخر ماه آوريل به مصر سفر كند، حملات صورت گرفته روز يكشنبه عليه مسيحيان مصر را محكوم كرد.  در پي اين حوادث سه روز در مصر عزاي عمومي اعلام شده است.

ايران حملات تروريستي مصر را  محكوم كرد.

«بهرام قاسمي» سخنگو و رييس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه كشورمان انفجارهاي تروريستي در كليساهاي مصر و كشته و زخمي شدن ده‌ها تن از مردمي كه در حال نيايش و عبادت بودند را به‌شدت محكوم و با دولت و ملت مصر و بازماندگان اين جنايت شرم‌آور و نفرت‌انگيز ابراز همدردي كرد.  قاسمي افزود: قاطعانه هرگونه تعرض به اماكن و اجتماعات ديني و مذهبي و هدف قرار دادن مردم عادي و بي‌دفاع را با هر بهانه و انگيزه‌اي محكوم و تاكيد مي‌كنيم اينگونه اقدامات جنايتكارانه در راستاي فتنه‌جويي مذهبي و ايجاد هراس و اختلاف نزد پيروان اديان بزرگ آسماني برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شود و چنين توطئه‌هايي جز با هم‌انديشي و هوشياري دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه خنثي و متوقف نخواهد شد.


اعتماد