به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۲۳، ۱۳۹۶

عفو بین المللِ فرانسه خواستارآزادی فوری و بدون قید وشرط هنگامه شهیدی شد

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی

عفوبین الملل در فرانسه با ابراز نگرانی شدید از وضعیّت سلامتی هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی، که از ۳۰ روز پیش در اعتصاب غذا بسر می‌برد، از مقامات ایران خواست، هر چه زودتر به نیازهای درمانی او پاسخ گویند و وی را بدون قید و شرط آزاد کنند. به نوشتۀ این سازمان وضعیّت سلامتی هنگامه شهیدی هر روز وخیم تر می شود.

عفو بین‌الملل در بیانیۀ خود، که روز دوشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین منتشر شد، یادآوری می کند که هنگامه شهیدی، از روز دستگیری خود در ۹ مارس /۱۹ اسفند، برای اعتراض به دستگیری غیرقانونی خود در اعتصاب غذا بسر می‌برد. وی به بیماری قلبی مبتلا است و در حالی که وضعیّت جسمی نگران کننده‌ای دارد در زندان اوین در سلولی انفرادی محبوس است.
عفو بین الملل می نویسد « دستگیری و زندانی ساختن خودسرانۀ هنگامه شهیدی یک بار دیگر بی توجهی مقامات ایران را به حقوق بشر آشکار می کند».

این سازمان دفاع از حقوق بشرخواستار آزادی فوری هنگامه شهیدی است زیرا وی «تنها به سبب اعمال حق برخورداری از آزادی بیان و آزادی مشارکت [در انجمن های مردم نهاد] زندانی شده است».

بگفتۀ معاون عفو بین الملل در امور خاورمیانه و افریقای شمالی، ماگدلنا مقرابی،«مقامات ایرانی تا کنون اجازه نداده اند وی توسط یک پزشک متخصص قلب مورد معاینه قرار گیرد. براساس اطلاعاتی که بدست این سازمان رسیده است دادستانی تهران هفتۀ گذشته در پاسخ به تقاضاهای مکرر خانوادۀ او اعلام کرده است که پزشک قانونی در روزهای آینده در زندان اوین وی را معاینه خواهد کرد.

عفو بین‌الملل یادآوری می‌نویسد که هنگامه شهیدی تا کنون از جرایم و تخلفاتی که به وی نسبت داده می‌شود آگاه نشده و اجازه نیافته با وکیل خود گفتگو کند. وی تنها توانسته بصورت محدود با خانواده خود تماس داشته باشد.
وکیل هنگامه شهیدی، مصطفی ترک همدانی، پیش از این اعلام کرده بود که موکل وی توسط شعبۀ دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در مشهد دستگیر شده و به تهران منتقل گردیده است. به گفتۀ وی هنگامه شهیدی با اتهامات امنیّتی دستگیر شده و ممنوع الملاقات است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعۀ فعالان حقوق بشری در ایران، هنگامه شهیدی چند روز پیش از دستگیری نامه ای منتشر کرده بود که در آن «بازداشت روزنامه نگاران را حاصل همکاری مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه خوانده و از حسن روحانی، رئیس جمهوری، می خواهد تا نسبت به دفاع از حقوق شهروندی و قانون سالاری گام بردارد».

هنگامه شهیدی عضو حزب اعتماد ملّی و مشاور مهدی کروبی در امور زنان است. او عضو شبکۀ مدافعین کمیسیون حقوق بشر اسلامی است و در زمینۀ حقوق زنان و مطبوعات فعالیت دارد. وی در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ در ستاد انتخابات هاشمی رفسنجانی فعال بود، پیش از آن از سوی حزب کارگزاران سازندگی نامزدِ دومین دورۀ شوراهای اسلامی شهر و روستای تهران شد و در آخرین سال های ریاست جمهوری محمد خاتمی، مشاور رئیس سازمان ملی جوانان بود.

هنگامه شهیدی در تیر ۱۳۸۸ همزمان با دستگیری های پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد و در آبان ماه همان سال با سپردن وثیقه آزاد گردید. وی در اردیبهشت سال بعد به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و افدام علیه امنیت کشور و توهین به رئیس دولت به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

رادیو فرانسه