به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۳، ۱۳۹۶

رئیس جمهور آمریکا در پاریس از "بریجیت ماکرون"، بانوی اول این کشور ستایش کرد و گفت که خیلی خوب به نظر می‌رسد.

رسانه‌های اجتماعی بلافاصله به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و آن را "جنسیتی" خواندند.

رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه و در جریان ورودش به فرانسه از "بریجیت ماکرون"، بانوی اول این کشور ستایش کرد و گفت که خیلی خوب به نظر می‌رسد.

ترامپ ۷۱ ساله که به خاطر اظهاراتش درباره بانوان و زنان به شدت مورد انتقاد است، به همراه همسرش ملانیا ۴۷ ساله با ماکرون و همسرش در هتلی که محل دفن ناپلئون بناپارت و سایر جنگ سالاران فرانسوی است، دیدار کردند.

پس از این دیدار، ترامپ بار دیگر این جمله را که بانوی اول فرانسه خوب به نظر می‌رسد،‌ تکرار کرد و گفت "زیبا هستی"، اما پاسخ همسر ماکرون واضح نبود.

رسانه‌های اجتماعی بلافاصله به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و آن را "جنسیتی" خواندند.
در همین حال ترامپ در پاریس گفت که "حکومت‌هایی یاغی مثل کره شمالی، ایران و سوریه" برای امنیت جهان خطرناک هستند.

ترامپ در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش گفت: "امروز با تهدیدهایی تازه از طرف حکومت‌های یاغی مثل کره شمالی، ایران و سوریه طرف هستیم. همین طور تهدید عظیمی از جانب سازمان‌های تروریستی متوجه ما است."
دونالد ترامپ گفت با ماکرون درباره شیوه‌های تقویت همکاری علیه "دشمنان انسانیت" و از بین بردن ایدئولوژی، قلمرو و منابع مالی آنها مذاکره کرده است.
ماکرون هم گفت امیدوار است که همکاری‌های امنیتی بین آمریکا و فرانسه تقویت شود.

احتمال تغییر موضع درباره پیمان پاریس
دونالد ترامپ در نشست مطبوعاتی پنجشنبه خود گفت این احتمال وجود دارد که درباره پیمان مبارزه با تغییرات اقلیمی پاریس، که آمریکا از آن خارج شده، کاری بکند.
ماکرون هم گفت که با ترامپ درباره آینده سیاسی عراق و سوریه رایزنی کرده است. او گفت هدف اصلی در سوریه "نابودی تروریسم" است و برکناری بشار اسد دیگر جزو اولویت‌های فرانسه در سوریه نیست.
امانوئل ماکرون در عین حال با اشاره به حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه گفت که استفاده از تسلیحات شیمیایی به عنوان خط قرمزی تعیین شده و در صورت استفاده سوریه از این تسلیحات مجددا به پایگاه‌های ارتش سوریه حمله خواهد شد.

وی ادامه داد: درباره اوضاع در سوریه و عراق ما توافق کردیم تا به همکاری با یکدیگر به ویژه در ایجاد نقشه راهی برای دوران پس از جنگ ادامه دهیم. ما از دیپلمات‌های خود می‌خواهیم تا در این باره با هم همکاری داشته باشند و در هفته‌های آتی یک راهکار اولیه از سوی پنج کشور دائم شورای امنیت سازمان ملل در این باره مطرح می‌شود.
امانوئل ماکرون همچنین گفت: گروه تماس درباره سوریه باید اعضای شورای امنیت سازمان ملل و همچنین نمایندگان دولت دمشق و مخالفان را نیز شامل شود. رفتن اسد دیگر هیچ ربطی به پاریس ندارد و اولویت ما از میان برداشتن و شکست تروریست‌ها در سوریه است.

دونالد ترامپ نیز با اشاره به این مساله که در حاشیه نشست گروه 20 در آلمان با روسیه برای آتش بس دوم در سوریه گفت‌وگویی داشته است، گفت: یکی از مهمترین مسائلی که از این نشست در آلمان به دست آمد این است که ما توانستیم به آتش بسی که پنج روز دوام یافته است،‌ دست پیدا کنیم. البته این پنج روز دوره‌ای طولانی نیست و به همین دلیل ما به دنبال یک آتش بس دائمی هستیم. در این مدت پنج روزه، زندگی بسیاری در این کشور جنگ زده در امان بوده و هیچ گلوله‌ای شلیک نشده است. با برگزاری چنین نشست‌ها و گفت‌وگوهایی ما توانستیم آتش بس را اجرایی کنیم و به دنبال گفت‌وگوهای بیشتر هستیم.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین بر اهمیت حفظ روابط خوب با روسیه به ویژه برای حل بحران در سوریه تاکید کرد و ادامه داد: ما اختلاف نظرهای زیادی داریم اما در شرایط کنونی، به ویژه در خاورمیانه، ضرورت دارد که این همکاری برای تبادل اطلاعات، اشتراک گذاری اختلاف نظرها و تلاش برای یافتن راه حل ادامه دار باشد.

ترامپ در ابتدای صحبت‌هایش در نشست مطبوعاتی پاریس فرانسه را "اولین و قدیمی‌ترین" متحد آمریکا خواند و گفت آمریکا و فرانسه با روحیه انقلابی و مبارزه برای آزادی تا ابد به هم پیوند خورده‌اند.

خبرگزاری ایسنا