به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۱، ۱۳۹۶

نشان درجه یک هنری برای لالایی‌خوان قشقایی

پروین بهمنی، آهنگساز، خواننده، زنی از ایل قشقایی 

یک لالایی‌خوان پیشکسوت قشقایی و پژوهشگر حوزه موسیقی اقوام و نواحی، نشان درجه یک هنری برای «آواز» گرفت.
پروین بهمنی - لالایی‌خوان پیشکسوت قشقایی و پژوهشگر - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سرانجام نشان درجه یک هنری را به من دادند.




پروین بهمنی خواننده و اهنگساز وتنها زن محقق فرهنگ وموسیقی قشقایی در ایران میگوید من از دوران كودكي به هنر موسيقي علاقمند شدم، زيرا در ان زمان پدرم خواننده بود و مرا به فراگيري اين هنر دعوت مي‌كرد. از آن گذشته لالايي‌هاي مادرم بسيار شيرين و لذت بخش بود و هنوز هم در گوشم باقي مانده و من از يادآوري آن لذت مي‌برم.

اين لالا‌يي‌ها تمام وجودم را فراگرفته و باقي مانده و من بعد‌ها اين لالايي‌ها را ياد گرفم. موسيقي در خون هر قشقايي هست و هر فرد قشقايي با موسيقي زنده است و آنان از لحظه تولد تا مرگ موسيقي را به‌همراه خود دارند و بدين ترتيب من در بين هنرمندان شاخص قشقتايي بزرگ شدم و تمام وجودم موسيقي شده است. من با لالایی های مادرم بزرگ شدم اين لالا‌يي‌ها هميشه در گوشم زمزمه مي‌كنند و وجودم را شعله‌ور ساخته و مرا به ادامه زندگي اميدوار مي‌كنند.

این هنرمند پیش از این، نشان درجه دو هنری را در بخش «پژوهش» گرفته بود و این‌بار نشان درجه یک را که معادل دکتری است، برای آواز دریافت کرده است.

این موسیقیدان و پژوهشگر متولد سال ۱۳۲۸ در ایل قشقایی است. او کودکی خود را در ایل گذراند و سال‌ها به‌عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. بهمنی در چند دهه‌ی اخیر، در انتشار کتاب‌هایی مانند «داستان‌ها و حکایت‌ها و افسانه‌های اقوام ترک»، «ایران ترکلر»، «جغرافیای محیط عاشقی ترکان ایران» و چند کتاب دیگر همکاری داشته است.