به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۹۶

بافت تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی ثبت شد

يزد؛ نخستين شهر جهاني ايران
۱۴۰هکتاراز بافت تاریخی شهر یزد روز یکشنبه ۱۸ تیر به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اجلاس از یکشنبه گذشته ۱۱ تیر در شهر کراکوف لهستان آغاز شده است.

تصمیم برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در حالی در این دور از اجلاس سازمان یونسکو اتخاذ شد که پیش از برگزاری این اجلاس، کمیته میراث جهانی این سازمان  ایراداتی را به  برخی ساخت و سازها در این شهر وارد کرده بود.
خبرگزاری مهر نوشته که این ایرادات به سال‌های گذشته و "ساخت‌وسازهای غیراصولی" برمی‌گشت و به "معضلی جدی" برای ثبت جهانی یزد تبدیل شده بود .

استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.
یزد با عناوینی چون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، شهر دوچرخه‌ها، شهر قنات و نیز شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

پیش از این مجموعه قنات‌های ایرانی شمل 11 قنات از جمله قنات "زارچ" و "حسن آباد مهریز" در استان یزد و کویر لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول به ثبت رسیده است.

همچنین در سال‌های گذشته چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی - آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، 9 باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (در مجموع به عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

رادیو بین المللی فرانسه