به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۹، ۱۳۹۸

ترامپ بولتون را برکنار کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خبر داد که جان بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی خود برکنار کرده است.
وی روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور در توئیتر خود نوشت که شب گذشته به جان بولتون اطلاع داده است که «خدمات او دیگر برای کاخ سفید لازم نیست».

آقای ترامپ نوشت: «من و سایرین در دولت با پیشنهادات او قویا مخالف بودیم و از همین رو از او خواستم که استعفا دهد. این استعفا امروز صبح به من تحویل داده شد. از جان بولتون برای خدماتش تشکر می‌کنم و یک مشاور امنیت ملی تازه را هفته آینده معرفی خواهم کرد».

جان بولتون از تاریخ نهم آوریل سال ۲۰۱۸ به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید کار خود را شروع کرد.

آقای بولتون ۷۰ ساله سومین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در طول ۳۲ ماه ریاست جمهوری وی محسوب می‌شد.

وی دقایقی پس از اعلام خبر برکناری خود در توییتر نوشت: «من شب گذشته پیشنهاد دادم که استعفا کنم و رئیس جمهور گفت که بگذار فردا در این باره صحبت کنیم.»

جان بولتون از مهم‌ترین مقام‌های مخالف حکومت ایران بود و بارها خواستار اقدامات شدید علیه جمهوری اسلامی ایران شده بود.

از سویی انتصاب او به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا با استقبال مقام‌های اسرائیلی مواجه شده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران بارها در توییتر علیه جان بولتون به اظهارنظر پرداخته است.

او از جان بولتون به عنوان محور «تیم بی» یاد می‌کرد. «تیم بی» عبارتی است که وزیر خارجه ایران مرتبا به کار می‌برد و می‌گوید بن‌سلمان، بولتون، بن‌زاید و بنیامین نتانیاهو در حال مدیریت تنش‌های موجود در خاورمیانه و روابط ایران و آمریکا و راه‌اندازی یک جنگ جدید هستند.

رادیو فردا